بیوشیمی

Amorphous urate چیست ؟

آمورف اورات در جواب آزمایش ادرار بیانگر چیست؟ در این مطلب می‌خوانید:

آزمایش میکروسکوپی ادرار بخشی از آزمایش تجزیه ادرار (U/A ) است که به منظور تشخیص و شمارش انواع سلول ها، شناسایی کست‌ها، کریستال ها و اجسام دیگر از جمله باکتری‌ها و موکوس در ادرار انجام می‌شود. کریستال‌های ادراری هنگامی که مواد معدنی ادرار خیلی بالا باشد، تشکیل می‌شوند که این اتفاق معمولا در کلیه رخ می‌دهد. در حالت نرمال این کریستال‌های در فرد، بدون علائم هستند و براحتی دفع می‌شوند، مگر اینکه بسیار بزرگ بوده و تشکیل سنگ دهند. در این وضعیت سنگ به تدریج از بدن خارج می‌شود. (1)

voice_994085

Amorphous urate چیست ؟

کریستال‌های اورات آمورف یک از انواع کریستال‌های بدون شکل در ادرار هستند. amorphous urate در ادرارهای اسیدی دیده می‌شود. اغلب حضور این نوع کریستال در ادرار طبیعی است و عواملی از جمله کم شدن حجم ادرار، تغییر pH ادرار و مصرف بالای گوشت (با بالا بردن اسید اوریک ادرار ) و لبنیات ( کلسیم ) موجب افزایش تعداد این نوع کریستال در ادراری می شود. (1و2)

به طور کلی کریستال‌های اوره در افرادی که اسید اوریک بالایی دارند مثل نقرس و برخی بیماری های متابولیک ژنتیکی دیده می‌شود. مقدار بسیار زیاد amorphous urate در بیماران مبتلا به نفروپاتی اسید اوریک حاد گزارش می شود. این بیماری اغلب در مبتلایان به بیماری‌های میلوپرولیفراتیو و برخی تومور ها دیده می شود. (3) با این حال اگر Amorphous urate در جواب آزمایش شما گزارش شده است، اغلب دلیل نگران کننده‌ای وجود ندارد و با پزشک در این رابطه مشورت کنید.

سایر مقالات مناسب شما

voice_383836

منابع:

1. https://www.biron.com/en/glossary/amorphous-crystals/

2. تتا

3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8671802/

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *