بیوشیمی

25(OH)D چیست ؟

فرم 25(OH)D فرم پیش ساز ویتامین د است که عمدتا در آزمایش خون این فرم از ویتامین د اندازه گیری می شود.با مطالعه این مطلب بیشتر درباره آن بدانید:


ارسال جواب آزمایش

همین الان تفسیر آزمایش خون خود را پزشک متخصص بشنوید؟


ویتامین دی یک ویتامین محلول در چربی است. این ویتامین در منابع غذایی محدودی شامل ماهی˛ قارچ˛ زرده تخم مرغ و لبنیات غنی شده یافت می شود. همچنین سلول های پوستی بدن می توانند در مواجه با نورآفتاب ویتامین د بسازند. ویتامین د سه در حفظ سلامت و استحکام استخوان ها و دندان ها و هم چنین بهبود سیستم ایمنی نقش مهمی دارد.

voice_874398

دوشکل D2 و D3 از ویتامین د در موادغذایی وجود دارد .ویتامین ( D3 ارگوکلسیفرول ) به طور طبیعی در سلول های پوستی بدن در مواجه با نورآفتاب نیز تولید می شود و ویتامین D2 ( کوله کلسیفرول) معمولا در موادغذایی غنی شده نیز وجود دارد. هردو شکل ویتامین D3 و D2 در بدن بدون عملکرد هستند. این دو فرم ویتامین د باید در بدن طی فرایندهایی به شکل فعال خود یعنی Vit 1,25(OH)D3 تبدیل شود که فرم قابل استفاده ویتامین دی در بدن است.

25(OH)D چیست ؟

شکل 1 : فرم‌های مختلف فعال و غیر فعال ویتامین دی در بدن

فعال سازی این ویتامین در دو واکنش پشت سر هم در کبد و کلیه اتفاق می افتد:

· ابتدا در کبد گروه شیمیایی هیدروکسیل توسط یک آنزیم به ویتامین د غیرفعال اضافه می شود و فرم پیش ساز 25(OH)D را ایجاد می کند.

· سپس در ادامه در کلیه توسط آنزیم دیگری 25(OH)D به شکل فعال و قابل استفاده بدن یعنی فرم Vit 1,25(OH)D3 تبدیل می شود.

شکل25(OH)D فرم پیش ساز ویتامین د است و عمدتا این فرم در آزمایش ویتامین د خون اندازه گیری می شود. در موارد معدودی ممکن است فرم فعال Vit 1,25(OH)D3 ویتامین د خون نیز در آزمایش اندازه گیری شود.(شکل1)

25(OH)D چیست ؟

فرم پیش ساز و غیر فعال ویتامین دی است که اغلب بدلیل غلظت بیشتر نسبت به فرم فعال آن در آزمایش خون اندازه گیری می‌شود.

با توجه به اینکه اشکال مختلفی از ویتامین دی در بدن و مواد غذایی وجود دارد. ممکن است عنوان این آزمایش با اسامی مختلفی در برگه آزمایش شما درج می شود ازجمله عباراتی چون:

  • Vit d
  • Vit d3
  • 25(OH)D
  • 25(OH) Vitamin D3
  • Serum vitamin D
  • 25-OH-Vitamin D3
  • 25 Hydroxy Vitamin D3
  • Vitamin D Total

کمبود ویتامین د اغلب در اثر مصرف کم مواد غذایی حاوی این ویتامین و مواجه کم با نور آفتاب دیده می شود. کمبود ویتامین د در کودکان موجب بیماری راشیتیسم (نرمی استخوان) و در بزرگسالان استئومالاسی می شود. هر دو این بیماری ها مرتبط با استخوان سازی هستند. عموما نرمی استخوان و بدشکلی و درد آن ها در این افراد دیده می شود.

voice_315928

منابع:

1. http://www.vivo.colostate.edu/hbooks/pathphys/endocrine/otherendo/vitamind.html

2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK278935/

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *