بیوشیمی

آزمایش ca125 برای چیست؟

ca125) cancer antigen 125 ) می تواند یکی از مارکر ها و محصولات سلول های سرطان تخمدان می باشد بالا بودن رنج این پروتئین در خون نیازمنذ بررسی های بیشتر فرد توسط تیم درمانی می باشد.

CA125 آزمایش

این آزمایش در واقع مقدار پروتئین CA125 ( آنتی ژن سرطان 125 ) را در خون فرد محاسبه می کند.

این تست ممکن است در طول درمان سرطان و پیگیری روند درمان به صورت دوره ای انجام شود. در افراد مبتلا به اندومتریوز و سرطان لوله رحمی یا صفاقی پزشک پیگیری دوره ای اپن پروتئین را درخواست می کند.

همچنین در افرادی که ریسک بالای ابتلا به سرطان را دارند( اشخاص با سابقه خانوادگی مثبت سرطان تخمدان یا دارای ژن BRCA1 و BRCA2 نیز باید چک شود. تعدادی از متخصصین توصیه می کنند که هر شش ماه این ازمایش به همراه سونوگرافی رحم و ضمائم انجام شود.(1)

voice_453986

در افراد با سابقه قبلی ابتلا به سرطان تخمدان که درمان شده اند به صورت دوره ای توصیه می شود که این تست را انجام دهند تا خطر بروز احتمالی دوباره سرطان تخمدان را بررسی کنند.

با این حال ممکن است در برخی افراد مبتلا به سرطان تخمدان رنج این پروتئین در خونشان بالا نرود و یا اینکه بعد از درمان سطح خونی آن پایین نیاید و پزشک با اکتفا به نتیجه این تست به تنهایی فرد را وادار به پیگیری آزمایشات غیر ضروری و شاید مضر را کند.(1 و 2)

این آزمایش دقت کافی برای غربالگری و تشخیص سرطان تخمدان را ندارد چراکه بسیاری از شرایط غیر سرطانی نیز می توانند مقدار این پروتئین را بالا ببرند.این شرایط می تواند شامل موارد طبیعی همچون دوره قاعدگی یا موارد غیر طبیعی مثل فیبروم رحمی اندومتریوز سرطان تخمدان و… باشند.(1)

در هر حال اگر پزشک به سرطان تخمدان یا نوع دیگری از سرطان شک کند ممکن است درخواست نمونه برداری ( بیوپسی ) از بافت مستقیم درگیر را کند.همچنین آزمایشات دیگری نیز می توانند در تشخیص بیماری مفید باشند همچون:

· سونوگرافی لز طریق واژن یا لگن

· توموگرافی کامپیوتری ( ct scan )

· سطح خونی پروتئین اپیدیدیم انسانی ( HE4 )

· مارکر های سرطانی

· سنجش ژن BRCA در بررسی ریسک ابتلا به سرطان پستان و تخمدان ( 1 و 3 )

بالا بودن CA125 نشانه چیست؟

اگر فرد تحت درمان سرطان تخمدان باشد ممکن است پزشک در روند درمان چندین دوره این آزمایش را تکرار کند و اگر کاهش در مقدار این پروتئنی مشاهده شود معمولا به معنی پاسخ فرد به شیوه درمان است.

اگر فرد از نظر سرطان تخمدانی تحت درمان نباشدو نتایج آزمایش گواه بر بالا بودن سطح خونی CA125 باشد می تواند نشانه ای از سرطان باشد. اما همچنین می تواند دالی بر وجود یک یاز بیماری های زیر باشد:

· اندومتریوز: در این بیماری بافت طبیعی داخل رحم در خارج از رحم رشد می کند ان شرایط می تواند قاعدگی های بسیار دردناک را برای شخص ایجاد کند همچنین در روند بارداری فرد اختلال ایجاد میکند.

· فیبروم رحم : رشد غیر سرطانی بافت داخلی رحم

· بیماری های کبدی

· بارداری

· قاعدگی : در دوره قاعدگی احتمال بالا رفتن این پروتئین وجود دارد.(2)

پروتئین اپیدیدیم 4 انسانی در کنار آزمایش CA125 یکی دیگر از تومور ماکرهای شناخته شده برای سنجش سرطان های تخمدانی است.

همچنین در بررسی ابتلا فرد به سندرم لینچ ( نوعی سرطان کولون رکتال ) نیز رنج خونی CA125 می تواند بالا رود.(3)

voice_607884

منابع:

1. ( Mayoclinic ( CA 125 test

2.( Medlineplu ( CA-125 Blood Test (Ovarian Cancer)

3. ( Labtestsonline ( CA-125

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *