خون شناسی

پایین بودن اوره خون در بارداری

در این مقاله، به بررسی اوره خون و BUN در بارداری می‌پردازیم:

اوره ماده­‌ای دفعی است که از تجزیه پروتئین‌­ها در کبد ایجاد می­‌شود. سطح این ترکیب در خون با اندازه‌­گیری فاکتوری به­‌نام blood urea nitrogen (BUN) یا نیتروژن اوره خون، سنجیده می­‌شود. زمانی‌­که کلیه‌­ها در سلامتی کامل هستند، مواد زائد ازجمله BUN را به خوبی دفع می‌­کنند و مقدار بسیار کمی از آن در خون باقی می‌­ماند. اما درشرایطی که این اندام با اختلالی مواجه شود، مواد زائد به‌­خوبی از بدن دفع نشده و در خون تجمع پیدا می‌­کنند. بنابراین سطح نیتروژن اوره خون بازتابی از نحوه عملکرد کلیه‌­ها است (1).

voice_185673

چه‌­زمان نیاز به اندازه‌­گیری blood urea nitrogen است؟

گاهی آزمایش BUN که سطح این فاکتور در خون را می­‌سنجد، به­‌عنوان بخشی از چکاپ­ روتین انجام می‌­شود یا زمانی‌­که فرد درگیر مشکلات کلیوی است، این تست راهی برای ارزیابی تغییر وضعیت وی از ابتدای مصرف داروها و درنتیجه بررسی روند درمان می‌­باشد. به‌­علاوه نیاز است اوره خون در افرادی که ریسک بیشتری برای ابتلا به بیماری‌­های کلیوی دارند نیز به‌­صورت دوره‌­ای، سنجیده شود. از ریسک­‌فاکتور­های این گروه از اختلالات می­‌توان به ­سابقه خانوادگی، دیابت، فشارخون بالا و بیماری­‌های قلبی، اشاره کرد (2).

تفسیر نتایج آزمایش

رنج نرمال BUN برای افراد در سنین مختلف به شرح زیر است:

– مردان بالغ: 8-24 mg/dL

– زنان بالغ: 6-21 mg/dL

– کودکان یک تا 17 ساله: 7-20 mg/dL

گاهی ممکن است درنتیجه عواملی مانند رژیم­‌غذایی کم­ پروتئین، بیماری‌­های کبدی، کمبود آنزیم‌­های چرخه اوره به‌­صورت ژنتیکی، هورمون رشد، مصرف تعدادی از داروها و نوشیدن آب زیاد، سطح اوره خون کاهش پیدا کند (3).

پایین بودن اوره خون در بارداری

درطول بارداری، سیستم کلیوی دچار تغییرات فیزیولوژیکی می‌­شود که سطح اوره خون را تحت‌­تاثیر قرار می‌­دهند. درواقع فعالیت کلیه و سرعت فیلتراسیون آن در این دوران افزایش می‌یابد و درنتیجه سطح مواد زائد ازجمله اوره و کراتینین در خون مادر پایین می‌­آید که امری طبیعی است. نیتروژن اوره خون در بارداری تا حدود 8-10 mg/dL کاهش پیدا می­‌کند (4,5)

voice_474206

منابع:

1. https://www.webmd.com/a-to-z-guides/blood-urea-nitrogen-test

2. https://my.clevelandclinic.org/health/diagnostics/17684-blood-urea-nitrogen-bun-test

3. https://labs.selfdecode.com/blog/causes-of-high-or-low-blood-urea-nitrogen-bun/

4. https://patient.info/doctor/renal-disease-in-pregnancy

5. UpToDate: Maternal adaptations to pregnancy: Renal and urinary tract physiology

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *