بیوشیمی

پایین بودن alt در آزمایش خون

در این مقاله، با آنزیم کبدی ALT یا SGPT آشنا شده و کاهش مقدار آن در خون را بررسی می‌کنیم:

ALT یا alanine transaminase که با نام serum glutamic-pyruvic transaminase (SGPT) نیز شناخته می­‌شود، آنزیمی است که عمدتا در کبد و به ­میزان اندکی در سایر بخش­‌های بدن یافت می­‌شود. کبد اندامی حیاتی است که نقش­‌های متعددی ازجمله ساخت صفرا، حذف مواد زائد و سمی از بدن و تولید کلسترول و پروتئین‌­های موردنیاز را برعهده دارد (2). زمانی‌که کبد دچار آسیب می‌­شود، مقادیری از آنزیم ALT وارد خون شده و درنتیحه سطح آن در خون بالا می­رود که می­‌تواند توسط نوعی آزمایش خونی به­ همین نام سنیجده شود (1).

voice_906319

چه‌­موقع نیاز به انجام آزمایش ALT است؟

این تست در تشخیص اختلالات کبدی کاربرد دارد، بنابراین ممکن است پزشک درصورت مشاهده تعدادی از علائم مربوط به اختلالات کبدی مانند موارد زیر، این تست را به شما توصیه کند:

– یرقان که همراه با زردی پوست و چشم­‌ها است

– ادرار تیره

– حالت تهوع

– استفراغ

– درد در بخش راست و بالایی شکم

نتایج آزمایش

رنج نرمال برای این آنزیم در آزمایشگاه­‌های مختلف، متفاوت است اما به‌­طورمعمول بین 7 تا 55 واحد در لیتر،طبیعی درنظر گرفته می­‌شود. معمولا سطح آلانین ترنس‌­آمیناز در آقایان بالاتر از خانم­‌ها است.

پایین بودن alt در آزمایش خون

پایین بودن سطح این فاکتور در آزمایش خون پدیده‌­ای نادر است که معمولا نشان­‌دهنده اختلال و بیماری خاصی نمی‌­باشد و جای نگرانی نیست. هرچند مقادیر پایین­‌تر از نرمال این آنزیم می‌­تواند با کمبود ویتامین B6 یا اختلالات کلیوی مزمن مرتبط باشد. به‌­علاوه مطالعات محدودی نشان داده‌­اند که سطح پایین­ آنزیم ممکن است با مرگ‌­و­میر بیشتر در درازمدت ارتباط داشته باشد. معمولا پزشک درصورت پایین بودن ALT، تکرار تست یا انجام سایر آزمایش­‌های مرتبط کبدی را درخواست می­‌کند تا مطمئن شود دلیل ویژه‌­ای برای پایین بودن این فاکتور وجود ندارد (1،3).

لازم به ذکر است که بالا یا پایین بودن SGPT در نتیجه آزمایشگاهی، لزوما به‌­معنای بیماری نیست و فاکتور­های طبیعی دیگری نیز می‌­توانند بر این موضوع موثر باشند، ازجمله:

  • ورزش: ورزش شدید می­تواند باعث افزایش موقت سطح ALT شود.
  • داروها: تعدادی از دارو و مکمل‌ها می‌توانند تأثیر گذار باشند از جمله داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن.
  • جنسیت: محققان بر این باورند که تفاوت‌­های هورمونی به تفاوت­‌های جنسی در سطوح ALT کمک می‌­کند.
  • قاعدگی: سطح آنزیم مدنظر می­‌تواند در طول چرخه قاعدگی افزایش یا کاهش پیداکند.
  • سن: با افزایش سن مقدار SGPT کاهش می­‌یابد.
  • عوامل ژنتیکی: تحقیقات نشان داده­‌اند که برخی افراد با نژاد خاص، در معرض ریسک بیشتری برای ALT بالا قرار دارند.
  • شاخص توده بدنی (BMI): مطالعات متعددی ارتباط بین سطح ALT و BMI را نشان­ داده‌­اند که ممکن است تفسیر نتایج آزمایش را برای افراد با اضافه وزن تحت تاثیر قراردهد. (1)

به‌­علاوه برای تفسیر صحیح این آزمایش، نیاز است فاکتور­های دیگری همچون سابقه­‌پزشکی، درجه بالا یا پایین بودن alanine transaminase، نتایج آزمایشات قبلی، نتایج تست‌­های مرتبط کبدی و علائم فرد درنظر گرفته شود (1). بنابراین نتیجه مقدار ALT در آزمایش خون به­‌تنهایی برای تشخیص بیماری کافی نمی‌­باشد و نیاز است باپزشک مربوطه مشورت کنید.

voice_832902

منابع:

1. https://my.clevelandclinic.org/health/diagnostics/22028-alanine-transaminase-alt

2. https://www.webmd.com/digestive-disorders/alanine-aminotransferase-test

3. https://www.healthline.com/health/alt#results

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *