خون شناسی

هموگلوبین 5 خطرناک است ؟

کاهش Hb چقدر خطرناک است؟ در این مطلب می‌خوانید:

هموگلوبین یک پروتئین حاوی آهن در ساختار گلبولهای قرمز است. (شکل 1) اکسیژن در ریه‌ها به هموگلوبین می‌چسبد و به سراسر بافت‌های بدن منتقل می‌شود. میزان هموگلوبین معمولا بعنوان بخشی از آزمایش Cbc انجام و براساس واحد گرم بر دسی لیتر خون ( g/dl ) گزارش می‌‌شود. میزان نرمال این پروتئین در مردان 14 تا 18mg/dl و در زنان 12تا 16mg/dl خون است.

مولکول هموگلوبین- دکتر لاندا

شکل 1 : مولکول هموگلوبین

اگر بدن نتواند مقدار کافی هموگلوبین بسازد یا‌ عملکرد مناسبی نداشته باشد و یا بدن هموگلوبین زیادی را به هر دلیلی است دست دهد، اکسیژن کافی به سلول‌های مختلف نمی‌رسد که به این وضعیت کم خونی گفته می‌شود .(1)کاهش هموگلوبین معمولا با علائم خستگی، ضعف، تنگی نفس، سردرد و سرگیج، احساس سرما و رنگ پریدگی همراه است. (2)

بسیاری افراد می‌پرسند چه میزان هموگلوبین کم خونی شدید تلقی می‌شود. آیا هموگلوبین 5 خطرناک است؟

پاسخ این سوال بستگی به تاریخچه پزشکی بیمار و اینکه آیا هموگلوبین فرد هم چنان در حال کاهش است یا نه دارد. به صورت کلی هموگلوبین کمتر از mg/dl 6.5 کشنده تلقی می‌شود. البته این میزان هموگلوبین با توجه به جنسیت و نژاد می‌تواند متغیر باشد .( 3) در این شرایط هر چه سریع‌تر با پزشک مشورت کنید. اگر هم در بیمارستان هستید نگران نباشید چون پزشکان و پرستاران حواسشان به این شرایط شما هست.

تفسیر آزمایش cbc آنلاین خود را می‌توانید از پزشکان متخصص دکتر لاندا بشنوید.

هموگلوبین mg/dl 5 با کاهش درک و هوشیاری همراه است. هم چنین پژوهش‌ها نشان می‌دهد در بیماران پس از جراحی میزان هموگلوبین mg/dl 5 یا کمتر بسیار خطرناک بوده و احتمال مرگ شدیدا افزایش پیدا می‌کند .(4) یک پژوهش دیگر نشان می‌دهد بیماران با hemoglobin بین mg/dl 4.1 تا mg/dl5 که خون دریافت نکرده اند به طورمیانگین بعد از 11 روز فوت کرده اند. ( اگر در این شرایط عزیزی دارید، اصلا نگران نباشید در بیمارستان مدام خون تزریق می‌کنند و هموگلوبین را بالا می‌آورند)

در پژوهش دیگر درباره کم خونی و مرگ ناشی از آن نشان داده شده است که عمده افرادی که در اثر کم خونی فوت کرده اند هموگلوبین mg/dl 5 یا کمتر داشتند. (5و6) آزمایش های نوار الکتروکاردیوگرافی بررسی کننده کمبود اکسیژن بافتی در افراد سالم که هموگلوبین mg/dl5 داشته اند نشان می دهد hemoglobin پایین می تواند موجب از بین رفتن بافت های بدن شود. (7و8)

این وضعیت اغلب در افراد با خونریزی شدید، خونریزی مزمن، کم خونی ناشی از بیماری‌های مزمن، کم خونی همولیتیک نیازمند تزریق خون و … دیده می‌شود. علائم تاکی کاردی ( افزایش ضربان قلب )،کاهش فشار خون و کاهش اکسیژن خون در فرد نشان دهنده وخامت بیماری است که پزشک مدنظر قرار می‌دهد.

تزریق خون

تزریق خون یکی از روش‌های اصلی درمان است که با دستور پزشک و در نظر گرفتن علائم وشرایط بیمار انجام می‌شود. هموگلوبین پایین می‌تواند بسیار خطرناک باشد. اگرجواب آزمایش خون شما کمبود Hb را نشان می‌دهد توصیه می‌شود برای بررسی علت و درمان با پزشک مشورت کنید.

سایر مطالب مناسب شما

منابع

1. https://www.medicalnewstoday.com/articles/318050

2. https://www.healio.com/news/hematology-oncology/20120331/defining-and-recognizing-different-types-of-anemia-common-to-the-oncology-practice