سایر بخش ها

نوار مثانه

نوار مثانه برای چیست ؟ نوار مثانه چگونه گرفته میشود ؟ انواع نوار مثانه ؟ در این مطلب می‌خوانید:

نوار مثانه

آزمایش نوار مثانه برای بررسی عملکرد مثانه و مجاری ادراری کاربرد دارد. این آزمایش برای بررسی علت مشکلاتی از قبیل بی اختیاری ادراری، تکرر ادرار و سایر مشکلات مرتبط با آن درخواست می‌شود. نوار مثانه از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که پزشک با توجه به علائم فرد نوع آن را برای بیمار را مشخص می‌کند.

voice_352221

نوار مثانه برای چیست ؟

علائم و بیماری‌هایی که باعث می‌شوند پزشک نوار مثانه را درخواست دهند شامل موارد زیر می‌شود:

· درد مثانه

· مشکل در دفع ادرار و خالی کردن کامل مثانه

· فعالیت بیش از حد عضله بیرونی مثانه

· بی اختیاری ادراری

· تکرر ادرار

· بزرگ شدن غده پروستات

· در مردان با عفونت ادراری مقاوم به درمان و علت ناشناخته

· در افرادی با آسیب نخاعی(1)

در نوار مثانه پارمترهای زیر اندازه گیری می‌شود:

  • عملکرد اعصاب و ماهیچه‌ها
  • فشار درون و بیرون مثانه
  • سرعت جریان ادرار و سایر فاکتورها(2)

نوار مثانه چگونه گرفته میشود ؟
نوار مثانه انواع مختلفی دارد که کدام به روشی انجام می‌شود که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم:
· اروفلومتری

در این آزمایش از بیمار درخواست می‌شود تا بر روی صندلی مخصوص نوار مثانه بنشیند و در یک کیسه متصل به صندلی ادرار کند .در این آزمایش جریان ادرار اندازه گیری و توسط کامپیوتر متصل، نمودار مربوط به آن رسم می‌شود.

با این آزمایش همزمان مثانه و فشار مقعدی بررسی می‌شود که در شناسایی اختلالات مرتبط از جمله ضعف عضلات یا انسداد کمک کننده است. بزرگی پروستات از جمله بیماری‌های مسدود کننده مجاری ادراری است.

· اندازه گیری حجم ادرار باقی مانده در مثانه(PRV)

به معنی حجم باقی مانده ادرار در مثانه پس از ادرار کردن است. این آزمایش در افرادی با بی اختیاری ادراری یا مشکلات ادراری با علت نامشخص توصیه می‌شود.

در این تست بعد از ادرار کردن بیمار یک سوزن کوچک وارد مثانه می شود تا ادرار باقی مانده را تخلیه کند.

مقدار PRV بین 100 تا 200 میلی‌لیتر نیازمند بررسی بیشتر است و توصیه می شود آزمایش در زمان دیگری تکرار شود. مقدار PRV بیشتر از 200 میلی لیتر نشان دهنده نشت ادراری است.

· سیستومتری

در این آزمایش مثانه با مایعی استریل پر می‌شود تا حجم مثانه اندازه گیری شود. در این آزمایش زمان احساس پر بودن مثانه در فرد، حجم ادراری که در آن ادرار از مثانه نشت می‌کند و فعالیت عضله کنترل کننده ادرار بررسی می‌شود.

این آزمایش در تشخیص بیماری‌های کنترل ادرار از جمله بی‌اختیاری، مثانه بیش فعال، انسداد یا عفونت مکرر مجاری ادراری کاربرد دارد(1)

· الکترومیوگرافی

این آزمایش فعالیت الکتریکی ماهیچه‌ها و عضلات کف لگن را اندازه می‌گیرد. اگر مشکل ادراری مرتبط با آسیب اعصاب، عضلات یا فعالیت غیر طبیعی عضلات کف لگن باشد این آزمایش درخواست می‌شود. در این آزمایش گیرنده‌های کوچک چسبان در نزدیکی مجاری ادراری و مقعد متصل می‌شود تا بوسیله آن قدرت و فعالیت عضلات و اعصاب مرتبط با مثانه و عضله‌های کنترل کننده اندازه گیری شود(3)

نتیجه آزمایش های سیستومتری و اروفلومتری بلافاصله پس از انجام آزمایش آماده است ولی نتیجه الکترومیوگرافی چندروز زمان نیاز دارد. برای انجام نوار مثانه از دو روز قبل داروهای مربوط به دستگاه ادراری خود را مصرف نکنید و توصیه می شود با مثانه پر برای انجام آزمایش مراجعه کنید. تفسیر جواب نوار مثانه را نیز می‌توانید از پزشکان دکتر لاندا در هر ساعت از شبانه روز بشونید.

voice_577886

منابع:

1. https://www.physio-pedia.com/Urodynamic_Testing

2. https://my.clevelandclinic.org/health/diagnostics/15684-urodynamic-testing

3. https://www.urologyhealth.org/urology-a-z/u/urodynamics

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *