عفونی

میزان نرمال آزمایش crp در کودکان

در جواب آزمایش خون کودک شما سی آر پی چقدر باید باشد؟ در این مطلب پاسخ آن را می‌یابید:

پروتئین فعال سی ( Crp یا C-reactive protein ) در کبد ساخته و سپس وارد گردش خون می‌شود. در موارد التهاب حاد، عفونت و همچنین عفونت مزمن، کبد مقدار زیادی از این پروتئین را به درون خون آزاد می‌کند. این پروتئین با اجزای سیستم ایمنی در مبارزه با عوامل بیماری زا از جمله باکتریها و ویروس ها مشارکت دارد(1)

آزمایش CRP در تشخیص و نظارت بر بیماری‌هایی چون بیماری‌ التهابی روده (IBD) ، آرتریت،لوپوس و … نیز برای بیمار انجام می‌شود. نتایج آن، به پزشک در تشخیص و ارزیابی و درمان کمک می‌کند. بدن در حالت نرمال مقدار بسیار کمی از پروتئین crp در خون دارد. این مقدار با افزایش سن کمی افزایش پیدا می‌کند.(2)

میزان نرمال آزمایش crp در کودکان

آزمایش crp به دو روش کمی و کیفی در آزمایشگاه انجام می‌شود. در روش کیفی صرفا وجود این پروتئین در خون بررسی شده و نتیجه منفی به معنای مقدار ناچیز و در نتیجه نبود عفونت احتمالی و نتیجه مثبت ( از + تا ++++ ) به معنی وجود و بالا بودن سی آر پی است.

در روش کمی مقدار crp اندازه‌گیری شده، با واحد میلی گرم بر لیتر خون بیان می‌شود. میزان نرمال آن در سنین مختلف و افراد با توجه به سابقه پزشکی و در آزمایشگاه‌های مختلف کمی متفاوت است با این حال به طور کلی میزان نرمال آزمایش crp در کودکان به صورت زیر است:

· در نوزادان و نوزادان نارس 2 تا 5mg/L

· در کودکان و بالغین کمتر از 10mg/L

crp نگاتیو یعنی چه ؟

Negative به معنی منفی بودن این آزمایش است یعنی به احتمال زیاد در فرد عفونت و التهابی وجود ندارد با این حال باید به علائم بیمار، نتایج سایر آزمایشاتی چون ESR، WBC ، فریتین و … برای تفسیر وضعیت فرد توجه کرد.

آزمایش crp مثبت در کودکان

به طور کلی آزمایش سی آر پی در مواردی که کودک نشانه‌هایی از التهاب یا عفونت را دارد توسط پزشک درخواست می‌شود. این آزمایش هم چنین در تشخیص عفونت در افراد در معرض خطر، مثل کودک جراحی شده یا نوزاد تازه متولد شده نیز درخواست می‌شود. این آزمایش در نوزادان در تشخیص سپتی‌سمی کاربرد دارد. سپتی سمی نوعی عفونت باکتریایی یا قارچی خطرناک در خون است.

اگر پزشک در کودک به بیماری‌هایی نظیر عفونت قارچی و یا عفونت‌های باکتریایی شدید مثل سل، سپتی سمی یا پنومونی (عفونت ریه) مشکوک باشد نیز آزمایش سی آر پی را درخواست می‌کند(1) این آزمایش نمی‌تواند علت و یا محل عفونت را در کودکان مشخص کند و تنها بعنوان زنگ هشداری برای ما عمل می‌کند. در این وضعیت ممکن است، پزشک آزمایش‌ها و معاینات تکمیلی را جهت پیدا کردن منشا عفونت انجام ‌دهد.

علاوه بر عفونت، پروتئینcrp در بیماری‌های التهابی مزمن و خود ایمنی نیز در خون بالا می‌رود. آزمایش crp در کودکان برای تشخیص این دسته از بیماری‌ها نیز کاربرد دارد. بیماری‌های التهابی مزمن شامل آرتریت روماتوئید، بیماری‌ التهابی روده و لوپوس است. پزشک این آزمایش را برای ارزیابی درمان و تشخیص عود بیماری درخواست می کند. در بیماری‌های التهابی میزان crp الزاما افزایش پیدا نمی‌کند. در برخی افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید یا لوپوس گاها میزان Crp طبیعی دارند.(2) اکنون می‌توانید تفسیر آزمایش CRP کودک خود را از پزشکان اطفال دکتر لاندا بشونید.

سایر مقالات مناسب شما

1. https://www.verywellhealth.com/what-is-the-c-reactive-protein-crp-test-188021

2. https://kidshealth.org/en/parents/test-crp.html