عفونی

میزان نرمال آزمایش crp quantitative

سی آر پی کمی باید چقدر باشد؟ در این مطلب می‌خوانید:

آزمایش crp quantitative آزمایش خونی است که بصورت کمی، میزان سی آر پی اندازه‌گیری می‌شود. پروتئین فعال c یا crp، شناخته شده‌ترین پروتئین فاز حاد است. این پروتئین‌ها، در پاسخ به بیماری‌های التهابی در خون بالا می روند. crp، 6 ساعت بعد از شروع فرایند‌های التهابی حاد، در پاسخ به عفونت های چون باکتریایی،ویروسی، آسیب بافتی و عفونت‌های بعد از جراحت در خون بالا می‌رود. (1)

میزان نرمال آزمایش crp quantitative

آزمایش Crp به دو روش qualitative ( کیفی ) و quantitative ( کمی ) انجام می‌شود. در روش Crp quantitive میزان دقیق پروتئین Crp در خون اندازه گیری شده و برحسب واحد میلی گرم بر لیتر خون mg/L بیان می‌شود.

میزان نرمال Crp کمی در زنان بیشتر از مردان و هم چنین در نژاد آفریقایی آمریکایی بیشتر از سایرین است. این پروتئین با افزایش سن نیز کمی افزایش می یابد.

میزان نرمال آزمایش crp quantitive به صورت کلی مطابق زیر است:

· نوزاد نارس و نوزاد 2mg/L-5mg/L

· کودکان و بالغین کمتر از 10mg/L

این میزان در آزمایشگاه‌های مختلف ممکن است کمی متفاوت باشد. (4)

بطور کلی آزمایش سی آر پی کمی، در تشخیص عفونت به کار می‌رود. برای مثال در تشخیص یا نظارت بر التهاب در شرایطی مانند موارد زیر :

• عفونت باکتریایی شدید ریه، مجاری ادراری، لوله گوارشی، پوست یا سایر بخش‌های بدن که گاها همراه با عفونت خون هستند.
  • عفونت قارچی
  • عفونت ویروسی
  • بیماری عفونت لگن (PID)

این آزمایش هم چنین علاوه بر بیماری‌های عفونی در بیماری‌های خود ایمنی، التهابی مزمن و… از جمله موارد زیر نیز افزایش می‌یابد:

· بیماری‌های التهابی روده ( IBD )

• برخی انواع آرتریت مثل آرتریت روماتوئید
  • بیماری‌های خودایمنی مثل لوپوس یا واسکولیت ( التهاب رگ )
    این آزمایش اختصاصا در تشخیص سپتی‌سمی در نوزادان و هم چنین در نظارت بیمار بعد از عمل جراحی نیز درخواست می شود. سطح CRP بلافاصله پس از عمل جراحی افزایش می یابد و سپس به حالت نرمال برمی‌گردد.در صورت بروز عفونت در اثر عمل جراحی میزان این پروتئین بالا باقی می‌ماند.(2) پروتئین CRP هم چنین یک شاخص پیش بینی کننده مناسب برای بیماری های قلبی و عروقی است. البته این آزمایش یک آزمایش اختصاصی نیست بلکه نشان دهنده هرگونه التهاب و عفونت در بدن است. در واقع یک شاخص عمومی است.

آزمایش Crp quantitive در مورد محل و علت عفونت نیز اطلاعاتی را در اختیار نمی گذارد. پزشک باتوجه به علائم بیمار، آزمایشات تکمیلی را برای تشخیص دقیق‌تر درخواست خواهد کرد. (3) برای تفسیر جواب آزمایش خود با پزشک مشورت کنید تا اقدامات لازم جهت تشخیص بیماری و درمان انجام شود.

منابع :

1. https://www.eurolyser.com/medical-diagnostics/parameter/crp-test/