عفونی

میزان نرمال wbc در مدفوع

در این مطلب، به بررسی آزمایش مدفوع و تفسیر حضور wbc در آن می‌پردازیم:

آزمایش مدفوع

آزمایش مدفوع، تستی است که مدفوع را از نظر وجود خون یا انگل بررسی کرده و به پزشک در تشخیص بیماری‌های گوارشی کمک می‌کند. دلایل متعددی وجود دارند که می‌توانند موجب ایجاد اختلال گوارشی و درنتیجه علائم آن در فرد شوند که از مهم‌ترین آن‌ها عفونت باکتریایی است. تست مدفوع و کشت آن، در تشخیص عامل ایجادکننده این عفونت‌ها کاربرد دارد (1).

voice_72102

WBC در آزمایش مدفوع

WBC (گلبول سفید) که با نام لوکوسیت نیز شناخته می‌شود از سلول‌های سیستم ایمنی است که به بدن در مبارزه با عوامل خارجی کمک می‌کند. درحالت طبیعی، چندان لوکوسیتی در مدفوع وجود ندارد و حضور بیش از حد wbc می‌تواند از علائم نوعی عفونت باشد که سیستم‌گوارشی را تحت تاثیر قرار داده است، ازجمله کلستریدیوم دیفیسیل، شیگلوز، سالمونلا و کمپیلوباکتر. به‌علاوه، ممکن است وجود لوکوسیت در مدفوع از نشانه‌های بیماری التهابی روده یا IBD باشد که نوعی اختلال مزمن گوارشی محسوب می‌شود. دو نوع از این ناهنجاری با نام‌های کولیت اولسراتیو و بیماری کرون وجود دارد (2).

گاهی پزشک با مشاهده علائمی همچون موارد زیر، آزمایشی جهت بررسی شمار این سلول‌ها در مدفوع، را درخواست می‌کند:

– اسهال آبکی، سه بار یا بیشتر در طول روز، که بیش از چهار روز ادامه پیداکند.

– درد شکم

– وجود خون یا مخاط در مدفوع

– تب

– خستگی

– کاهش وزن (2)

میزان نرمال wbc در مدفوع

همانطور که پیشتر اشاره شد، معمولا گلبول سفیدی زیادی در مدفوع وجود ندارد، طبق برخی منابع وجود لوکوسیت‌ تاحدود 5 عدد در نمونه مدفوع، طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد. اما درصورتی‌که تعداد این سلول‌ها از مقدار گفته‌شده عبور کند، ممکن است نوعی عفونت یا التهاب مطرح باشد؛ بنابراین نیاز به مشورت باپزشک و پیگیری‌های بعدی است.

تست‌های دیگری که ممکن است همراه با این آزمایش انجام شوند:

فاکتورهای دیگری وجود دارند که ممکن است بنابه توصیه پزشک، در آزمایش مدفوع بررسی شده و درکنار WBC ارزیابی شوند؛ ازجمله لاکتوفرین یا کالپروتکتی (موادی که توسط گلبول‌های خاصی تولید می‌شوند)، انگل و تخم آن، سموم، خون و… (3).

voice_36872

منابع:

1. https://www.healthline.com/health/stool-culture

2. https://medlineplus.gov/lab-tests/white-blood-cell-wbc-in-stool/

3. https://www.urmc.rochester.edu/encyclopedia/content.aspx?contenttypeid=167&contentid=stool_wbc

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *