عفونی

معنی were seen در آزمایش مدفوع

در این مطلب، به بررسی آزمایش مدفوع، تست OP و مفهوم were seen در نتیجه آزمایش می‌پردازیم:

آزمایش مدفوع

آزمایش مدفوع، نوعی تست آزمایشگاهی است که می‌تواند اطلاعات خوبی در رابطه با اختلالات احتمالی روده، رکتوم وسایر بخش‌های سیستم گوارش را در اختیار ما قرار دهد. در نوعی از تست مدفوع به نام ova and parasites یا OP ، وجود انگل‌های مختلف، تخم‌ یا کیست آن‌ها در نمونه بررسی می‌شود (1).

پزشک ممکن است درصورت مشاهده علائمی از عفونت‌ انگلی ازجمله موارد زیر، این تست را تجویز کند:

– اسهال

– نفخ

– حالت تهوع یا احساس بیماری

– اسپاسم معده

– مدفوع چرب

– کاهش وزن ناخواسته

– کم آبی بدن

– تب

– مدفوع خونی

– وجود مخاط در مدفوع

– خارش رکتوم (2)

گاهی علائم به خودی خود برطرف شده و فرد به وضعیت طبیعی باز می‌گردد، درنتیجه نیاز به انجام تست نمی‌باشد. اما درصورتی‌که شما یا فرزندتان در گروه افراد پرریسک برای بیماری‌های انگلی قرار دارید، بهتر است با پزشک مشورت کرده و درصورت لازم، تست مربوطه را انجام دهید. از ریسک فاکتورهای این دست از بیماری‌ها می‌توان به بیماری‌هایی همچون ایدز و سرطان، داروهایی مشخص که موجب تضعیف سیستم‌ایمنی می‌شوند و نوزاد یا مسن بودن فرد اشاره کرد (3).

گرچه ابتلا به عفونت‌هایی انگلی در سراسر دنیا دیده می‌شود، اما این موضوع در کشورهایی که از سطح بهداشت پایین‌تری برخورد دارند، رایج‌تر است. ممکن است افراد انگل را از طرق زیر دریافت کنند:

– تماس با خاکی که به انگل آلوده است

– مصرف گوشت نیم‌پز یا خام که حاوی کرم باشد

– شنا در دریاچه یا رودخانه‌های آلوده

– تماس با وسایلی که فرد آلوده به انگل با آن‌ها تماس داشته است

– تعویض پوشک یا کمک به کودکانی که انگل دارند (2)

تفسیر نتایج و معنی were seen در جواب آزمایش

در آزمایشگاه‌های مختلف، نتیجه نهایی به روش‌های متفاوتی اعلام می‌شود که مفاهیم مشابهی دارند:

– درصورتی که جواب، "نرمال" یا "منفی (negative)" یا"not seen" گزارش شود: بدین معنا است که هیچ تخم یا انگلی در نمونه مدفوع دیده نشده و وضعیت فرد طبیعی است.

– اما اگر نتتیجه، "غیرطبیعی" یا "مثبت (positive)" یا "were seen" گزارش شود: نوعی انگل، تخم انگل یا هردوی آن‌ها در مدفوع یافت شده است که به معنای ابتلای شما به عفونت می‌باشد (3،4).

معمولا درمان این گروه از بیماری‌ها، همراه با مصرف مقادیر بسیاری بالایی از مایعات است؛ به این دلیل که اسهال و استفراغ در عفونت‌های انگلی می‌توانند منجر به از دست دادن بیش از حد مایعات در بدن شده و کم‌آبی را به‌همراه داشته‌باشند. ممکن است پزشک، درکنار توصیه به مصرف مایعات زیاد، داروهای ضدانگل را نیز تجویز کند (3).

voice_208030

1. https://kidshealth.org/en/parents/test-oandp.html