عفونی

معنی ova of parasites در آزمایش مدفوع

در این مطلب، با آزمایش مدفوع و مفهوم ova of parasites آشنا می‌شویم:

ova of parasites در آزمایش مدفوع

آزمایش مدفوع، تستی است که به‌منظور بررسی حضور انگل یا خون در مدفوع انجام می‌شود. نوعی از این آزمایش به نام Ova and Parasites یا OP به صورت اختصاصی، وجود انگل‌های مختلف و تخم‌ آن‌ها را در مدفوع بررسی می‌کند. انگل، موجودی بسیار ریز است که مواد مغذی موردنیاز خود را از طریق جاندار دیگری دریافت کرده و می‌تواند بیماری‌زا باشد. طیف وسیعی از این موجودات در بخش‌های مختلف لوله‌گوارش ساکن شده و عفونت‌های متعددی را به وجود می‌آورند. کلمه ova of parasites در این تست به معنای تخم انگل است که می‌تواند در منابع زیر یافت شود:

– رودخانه و دریاچه‌ها، حتی در مواردی که تمیز به نظر می‌رسند

– استخر و جکوزی

– سطوحی مانند دستگیره‌ و شیرهای حمام، میزهای تعویض پوشک و اسباب‌بازی‌ها

– غذا

– خاک (1)

voice_938690

بسیاری از افراد با مصرف آب آلوده‌ی رودخانه یا دریاچه و به صورت تصادفی، به انگل آلوده می‌شوند. کودکان در مهدکودک نیز در ریسک بیش‌تری قرار دارند و نیاز است پروتکل‌های بهداشتی، به‌درستی در این مراکز رعایت شوند. خوشبختانه اکثر عفونت‌های انگلی، به‌راحتی برطرف شده و نیاز به درمانی مشخصی نمی‌باشد؛ اما درصورتی‌که سیستم ایمنی فرد تضعیف شده‌باشد، عفونت پیشرفت کرده و می‌تواند اختلالات جدی را به‌وجود بیاورد (1).

چه‌موقع نیاز به انجام این آزمایش است؟

ممکن است پزشک با مشاهده علائمی ازجمله اسهال، نفخ، حالت تهوع، اسپاسم معده، مدفوع چرب، کاهش وزن ناخواسته، کم آبی بدن، تب، مدفوع خونی، وجود مخاط در مدفوع و خارش رکتوم این تست را به شما پیشنهاد کند (3). آزمایش مدفوع به هیچگونه آمادگی قبلی نیاز ندارد، اما توصیه می‌شود از مصرف تعدادی از داروها شامل ملین‌، داروهای ضداسهال و آنتی‌بیوتیک‌ها، قبل از انجام آزمایش خودداری شود(2).

نتایج آزمایش

نتیجه منفی، بدین معنا است که انگلی در نمونه دیده نشده‌ و بدن در وضعیت طبیعی خود قرار دارد. اما درصورتی‌که جواب آزمایش، مثبت گزارش شود، نوعی انگل، تخم انگل یا هردوی آن‌ها در مدفوع وجود داشته و به معنای آلوده بودن شما به نوعی انگل است. درمان این گروه از بیماری‌ها با مصرف مقادیر زیادی از آب همراه است (1).

voice_815689

منابع:

1. https://medlineplus.gov/lab-tests/ova-and-parasite-test/#:~:text=What%20is%20an%20ova%20and,digestive%20system%20and%20cause%20illness.

2. https://www.healthline.com/health/stool-ova-parasites-test#preparation

3. https://www.webmd.com/digestive-disorders/what-is-stool-ova-parasite-test

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *