عفونی

معنی not seen در آزمایش مدفوع

در این مطلب، به بررسی آزمایش مدفوع و مفهوم عبارت “not seen” می‌پردازیم:

آزمایش مدفوع

آزمایش مدفوع، تستی است که به‌منظور بررسی حضور انگل یا خون در مدفوع انجام می‌شود. نوعی از این آزمایش به نام Ova and Parasites یا OP، به صورت اختصاصی وجود انگل‌های مختلف و تخم‌ آن‌ها را در مدفوع بررسی می‌کند. انگل، موجودی بسیار ریز است که مواد مغذی موردنیاز خود را از طریق جاندار دیگری دریافت کرده و می‌تواند بیماری‌زا باشد. طیف وسیعی از این موجودات در بخش‌های مختلف لوله‌گوارش ساکن شده و عفونت‌های متعددی را به وجود می‌آورند (1،2). از شایع‌ترین آن‌ها می‌توان به ژیاردیا، کریپتوسپوریدیوم و کرمک اشاره کرد که در منابع زیر یافت می‌شوند:

voice_832049

– رودخانه و دریاچه‌ها، حتی در مواردی که تمیز به نظر می‌رسند

– استخرهای شنا و جکوزی

– سطوحی مانند دستگیره‌ و شیرهای حمام، میزهای تعویض پوشک و اسباب‌بازی‌ها

– غذا

– خاک

بسیاری از افراد؛ به شکل تصادفی و با نوشیدن آب آلوده‌ به انگل مبتلا می‌شوند. در مهدکودک، کودکان در ریسک بالایی برای ابتلا به این گروه از عفونت‌ها قرار داشته و نیاز است پروتکل‌های بهداشتی، بادقت بیش‌تری رعایت شوند. خوشبختانه اکثر عفونت‌های انگلی به خودی خود برطرف شده و نیاز به درمان مشخصی ندارند. اما در مواردی که سیستم ایمنی فرد تضعیف شده‌است، عفونت پیشرفت کرده و می‌تواند اختلالات جدی را به‌وجود بیاورد؛ برای مثال توان مقابله بدن با عوامل خارجی در مواجه با ایدز، سرطان و حتی افزایش سن، کاهش پیدا می‌کند (2).

تفسیر نتایج و معنی not seen در جواب آزمایش

در آزمایشگاه‌های مختلف، نتیجه نهایی به روش‌های متفاوتی اعلام می‌شود که مفاهیم مشابهی دارند:

– درصورتی که جواب، "نرمال" یا "منفی (negative)" یا "not seen" گزارش شود: بدین معنا است که هیچ تخم یا انگلی در نمونه مدفوع دیده نشده و وضعیت فرد طبیعی است.

– اما اگر نتتیجه، "غیرطبیعی" یا "مثبت (positive)" یا "were seen" گزارش شود: نوعی انگل، تخم انگل یا هردوی آن‌ها در مدفوع وجود داشته و به معنای ابتلای شخص به عفونت می‌باشد (2،3).

معمولا درمان این گروه از بیماری‌ها، با مصرف مقادیر زیادی از مایعات همراه است؛ بدین دلیل که اسهال و استفراغ در عفونت‌های انگلی منجر به از دست دادنِ بیش از حد مایعات در بدن شده و کم‌آبی را به‌همراه دارند. ممکن است پزشک، درکنار توصیه به مصرف مایعات بیشتر، داروهای ضدانگل را نیز تجویز کند (2).

voice_850132

منابع:

1. https://www.testing.com/tests/ova-and-parasite-exam/

2. https://medlineplus.gov/lab-tests/ova-and-parasite-test/

3. https://www.healthline.com/health/stool-ova-parasites-test#results

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *