پاتولوژی

معنی hpf در آزمایش اسپرم

اچ پی اف در جواب آزمایش اسپرم به چه چیزی اشاره می‌کند؟ در این مطلب می‌خوانید:

آزمایش اسپرم

آزمایش اسپرم تعداد اسپرم­ در مایع منی، شکل و حرکت آن­ها را بررسی می­کند. معمولا پزشکان برای بررسی علت ناباروری و یا تایید نتیجه وازکتومی ( بستن لوله­ها ) در آقایان، این آزمایش را برای فرد درخواست می­کنند. اگر تعداد اسپرم در جواب این آزمایش حداقل 15 میلیون در هر میلی­لیتر و یا 39 میلیون در یک نمونه باشد، وضعیت نرمال و بدون مشکل است. همچنین نیاز است حداقل 4 درصد از اسپرم­ها در نمونه مایع منی شکلی طبیعی و سالم داشته و 50 درصد آن­ها نیز تحرک طبیعی از خود نشان دهند (1)

voice_982140

معنی hpf در آزمایش اسپرم

HPF مخفف کلمه high-power field در آزمایشگاه است که به میدان دید با بزرگنمایی بالا در میکروسکوپ اشاره دارد. درواقع میکروسکوپ دو نوع عدسی شیئی و چشمی دارد که معمولا بزرگنمایی عدسی چشمی 10 برابر و عدسی شیئی یکی از سه حالت 10، 40 و 100 برابر است. بزرگنمایی میدان­دید حاصل، ضرب این دو عدد در یکدیگر می­باشد.

حال اگر در بررسی نمونه اسپرم عدسی شیئی 40 استفاده شود، بزرگنمایی 400 برابری حاصل می­شود که به اختصار HPF نامیده میشود. HPF در آزمایش اسپرم به این معنی است که در هر میدان دید میکروسکوپی با بزرگ نمایی 400 برابری میکروسکوپ چه تعداد اسپرم دیده شده است.

voice_236861

1. https://www.medicalnewstoday.com/articles/323736

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *