بیوشیمی

معنی blood positive در آزمایش ادرار

آزمایش blood مثبت در جواب آزمایش ادرار چیست ؟ در این مطلب بخوانید:

آزمایش ua مجموعه ای از آزمایش های فیزیکی، شیمیایی و میکروسکوپی است که مواد حاصل از متابولیسم بدن به همراه سلول‌ها و باکتری‌ها شناسایی و مورد بررسی قرار می گیرند. با شناسایی ترکیبات غیر طبیعی در ادرار می توان بسیاری از بیماری ها را در مراحل ابتدایی آن تشخیص داد. وجود گلبول قرمز و سایر ترکیبات می‌تواند نشان دهنده وجود بیماری و اختلال در عملکرد کلیه و مجاری ادراری باشد.(1)

voice_431556

معنی blood positive در آزمایش ادرار

وجود RBC در ادرار با دو روش میکروسکوپی و شیمیایی بررسی می‌شود و به صورت blood positive گزارش می‌شود. گلبول‌های قرمز در ادرار ممکن است از هریک از بخش‌های مجرای ادراری چون مثانه، کلیه یا میزنای وارد جریان ادرار شود.

عوامل متعددی می‌تواند موجب حضور گلبول قرمز در ادرار شود. گاها این مشکل جدی‌ نیست و مقدار کم rbc ممکن است دراثر مصرف دارو، ورزش شدید یا عادت ماهیانه باشد. اگر این مقدار بیشتر باشد باید با مشورت پزشک آزمایشات تکمیلی درخواست شود.(2) خونریزی شدید می تواند موجب تغییر رنگ ادرار به صورتی، قرمز یا قهوه‌ای شود.

به وجود Blood در ادرار اصطلاحا هماچوری ( Hematuria ) گفته می‌شود. در هماچوری بصورت غیرطبیعی از کلیه یا دیگر بخش‌های دستگاه ادراری خون وارد ادرار شده است. شایع ترین علت آن، خونریزی در اثر بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری و مصرف دارو است. عوامل متنوعی که موجب blood positive در آزمایش ادرار می‌شوند به تفصیل در زیر می‌پردازیم:

· عفونت مجاری ادراری

این وضعیت با ورود باکتری به مجرای ادرار و رشد و تکثیر آنها ایجاد می شود این عفونت اغلب با تکرر ادرار، درد و سوزش هنگام ادرار همراه است و در گزارش جواب ادرار وجود خون به صورت blood positive نوشته می شود.

· عفونت کلیه (پیلونفریت)

عفونت کلیه در اثر ورود باکتری از گردش خون یا از مجرای ادراری به کلیه ایجاد می‌شود. علائم اغلب مشابه عفونت مثانه است، البته عفونت کلیه بیشتر احتمال دارد با تب همراه باشد.

· سنگ کلیه یا مثانه

مواد معدنی ادرار ممکن است در دیواره کلیه یا مثانه تشکیل کریستال دهند. در گذر زمان این کریستال‌ها تشکیل سنگ‌های کوچک و سختی را می دهند. سنگ‌های کلیه بسیار کوچک و معمولا بدون درد هستند اما در مواقعی که سنگ بزرگتر است و حرکت کند یا مسیر را مسدود کند همراه با درد شدیدی خواهد بود.سنگ کلیه یا مثانه می‌تواند موجب خونریزی میکروسکوپی یا گسترده شود.

· بزرگی پروستات

غده پروستات در زیر مثانه و بالای مجرای میزراه است. در مردان میانسال اغلب این غده بزرگ می‌شود در نتیجه به مجرا فشار می‌آورد. این وضعیت با مشکلات ادراری و گزارش blood positive همراه است. عفونت پروستات نیز علائم مشابهی را دارد.

· بیماری‌های کلیوی

خونریزی میکروسکوپی یکی از علائم شایع گلومرونفریتیس است. این بیماری می‌تواند بخشی از علائم و نتایج بیماری سیستمیکی چون دیابت باشد. بیماری‌هایی از جمله عفونت ویروسی یا باکتریایی، بیماری عروق خونی (واسکولیت) و مشکلات ایمنی مثل IgA نفروپاتی نیز می‌توانند موجب گلومرولونفریت شود.

· سرطان

خونریزی ادراری می‌تواند نشان دهنده سرطان پیشرفته کلیه، مثانه یا پروستات باشد.

· بیماری های ارثی

کم خونی داسی شکل بیماری ارثی نقص در هموگلوبین گلبول قرمز است که موجب دفع RBC در ادرار می شود. هم چنین سندرم آلپورت که غشاهای تصفیه کننده گلومرول های کلیه را تحت تاثیر قرار می‌دهد نیز ممکن است با هماچوری همراه باشد.

· آسیب کلیوی

آسیب یا جراحت کلیه در اثر تصادف یا ضربه نیز می‌تواند موجب خونریزی در ادرار شود.

· دارو

داروهای درمان سرطان سیکلوفسفامید و آنتی بیوتیک پنی سیلین می‌تواند موجب خونریزی ادراری شود.

این وضعیت همچنین با مصرف داروهای ضد انعقاد مثل هپارین و آسپیرین نیز رخ می‌دهد.

· ورزش شدید

ورزش سنگین در اغلب مواقع به علت ایجاد آسیب به مثانه و مویرگ‌های خونی می‌تواند باعث وارد شدن گلبول‌های قرمز به ادرار شود. این وضعیت اغلب در دوندگان رخ می دهد با این حال هر فرد بعد از یک ورزش شدید می تواند این علائم را تجربه کند.(3)

اگرblood positive در آزمایش ادرار شما گزارش شده است، اکنون می‌توانید با پزشکان دکتر لاندا با درباره‌ی آن مشورت کنید تا راهنمایی‌های لازم را به شما انجام دهند.

voice_815337

منابع:

1. کتاب تتا

2. https://medlineplus.gov/lab-tests/blood-in-urine

3. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/blood-in-urine/symptoms-causes/syc-20353432

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *