بیوشیمی

فریتین بالا نشانه چیست؟

آزمایش ferritin افزایش یافته در جواب آزمایش خون نشانه چیست ؟

فریتین پروتئین ذخیره کننده آهن درون سلول‌ها است که عمدتا در سلول‌های کبدی و سیستم ایمنی یافت می‌شود. فریتین از پروتئین‌های فاز حاد سیستم ایمنی مانند سی آر پی است و در هنگام بروز عفونت و التهاب در بدن افزایش می‌یابد.

مولکول فریتین

شکل 1 : شکل ظاهری مولکول ferritin

آزمایش فریتین خون منعکس کننده میزان ذخیره آهن بدن نیز است. ( شکل 1 ) رنج نرمال فریتین در منابع مختلف پزشکی و آزمایشگاه‌ها، تاحدودی متفاوت است اما به طورکلی میزان بالاتر از 300μgr/dL در مردان و بالاتر از 200μgr/dL در زنان قبل یائسگی بیشتر از حد نرمال تلقی می‌شود. میزان پایین فریتین خون نشان دهنده کمبود آهن بدن است و میزان بالای آن نیز می تواند نشان دهنده تجمع آهن اضافی در بدن و هم چنین التهاب یا ابتلا به برخی سرطان‌ها یا عفونت‌ها باشد.

مقاله مرتبط : میزان فریتین در زنان

آزمایش ferritin خون طبق صلاح دید پزشک به دنبال بروز علائم یا عدم بروز هیچ گونه علائمی توسط پزشک با توجه به شرایط بیمار، درخواست می‌شود. پس از انجام آزمایش خون، ممکن است سوال شود فریتین بالا نشانه چیست؟ تشخیص علت و تفسیر افزایش فریتین خون نیازمند مشورت با پزشک و درصورت نیاز انجام آزمایش‌های تکمیلی طبق صلاحدید وی می‌باشد.

فریتین بالا نشانه چیست؟ به طور کلی فریتین بالا می‌تواند نشان دهنده بیماری‌های زیر باشد:

· پورفیری

بیماری پورفری - دکتر لاندا

شکل 2 : پوست دست فرد مبتلا به porphyria

بیماری با اختلال در ساخت هموگلوبین ( شکل 2 )

· آرتریت روماتوئید و سایر بیماری‌های خودایمنی مزمن

بیماری خود ایمنی وضعیتی است که سیستم ایمنی بدن به اشتباه قسمتی از بدن را به عنوان عامل خارجی در نظر می‌گیرد و با تولید آنتی بادی بر علیه این قسمت از بدن به آن حمله می‌کند. در طی این واکنش‌های سیستم ایمنی، تولید پروتئین فریتین نیز افزایش می یابد.

· بیماری کبدی

· هایپرتیروئیدیسم ( پرکاری تیروئید )

· لوکمی ( نوعی سرطان مغز استخوان )

· لنفوم هوچکین

· سوء مصرف الکل

· مصرف بالای مکمل‌های آهن

· هموکروماتوز

مقاله مرتبط : فریتین بالا و سرطان

فریتین بالا می‌تواند نشان دهنده بیماری ژنتیکی نیز هموکروماتوز باشد. هموکروماتوز بیماری با جذب بیشتر از نیاز آهن مواد غذایی است. بدن نمی تواند آهن اضافی جذب شده را دفع کند درنتیجه این آهن در اندام های داخلی تجمع پیدا می کند و موجب اختلال در عملکرد این ارگان ها می‌شود. این بیماری در زنان به علت خونریزی چرخه قاعدگی شدت کمتری دارد. بیماران مبتلا به هموکروماتوز ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند اما در برخی علائم تجمع آهن به شکل شدید بروز می‌کند.

علائم بالا بودن سمی آهن و در نتیجه فریتین بالا شامل موارد زیر است:

· اختلال در عملکرد جنسی

· نارسایی قلبی

قلب- دکتر لاندا

· درد مفاصل

· سیروز کبدی

· دیابت

· کاهش وزن

· خستگی

· تیره شدن رنگ پوست

برای تشخیص علت فریتین بالا و درمان مورد نیاز احتمالی آن توصیه می‌شود با پزشک متخصص مشورت کنید.

ارسال جواب آزمایش

اکنون تفسیر آزمایش خون خود را از پزشک متخصص بشنوید؟

1. https://www.medicinenet.com/ferritin_blood_test/article.htm

2. https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/ferritin-test/about/pac-20384928