بیوشیمی

عوارض تری گلیسیرید بالای 400

triglycerides بالا چه اثراتی بر بدن ما دارد؟ در این مطلب می‌خوانید:

تری‌گلیسیرد یکی از انواع اصلی چربی در بدن است. بدن ما هر مقدار کالری اضافی غذا را به تری‌گلیسیرید تبدیل و در سلول‌های چربی( آدیپوسیت ) ذخیره می‌کند و در هنگام نیاز به انرژی بدن مجدد این چربی ها را مورد استفاده قرار می‌دهد. اگر فرد به طور مداوم کالری بیشتر از نیاز دریافت کند ( مخصوصا از غذاهای با کربوهیدرات بالا ) موجب بالا رفتن تری گلیسیرید خون می‌شود. این وضعیت هایپرتری گلیسریدمیا نامیده می‌شود. آزمایش تری گلیسرید اغلب بعنوان بخشی از پنل چربی در کنار آزمایش‌های کلسترول، HDLو LDL انجام می‌شود.

میزان نرمال tg با توجه به سابقه بیماری و سن متغیر است ولی به طور کلی رنج آن به صورت زیر می‌باشد:

· محدوده مطلوب (desireable) کمتر از 150 میلی گرم در دسی لیتر (1.7mmol/L)

· محدوده بینابین (borderline) 150-199 میلی گرم در دسی لیتر ( 1.7-2.2 mmol)

· محدوده بالا (high) 200-499 میلی گرم در دسی لیتر (2.3-5.6 mmol/L)

· محدوده خیلی بالا (very high) بیش از 500 میلی گرم در دسی لیتر (5.6mmol/L) (1,3)

عوارض تری گلیسیرید بالای 400

تری گلیسیرید بالای 400 در طولانی مدت خطرناک است و باید تحت نظر پزشک با تغییر سبک زندگی و مصرف دارو کنترل شود. در ادامه به برخی عوارض تری گلیسیرید بالا می‌پردازیم:

· التهاب پانکراس

پانکراس از ارگان های مهم بدن است که آنزیم‌های لازم برای تسهیل گوارش مواد غذایی را به روده ترشح می‌کند. تری گلیسیرید بالا موجب التهاب و تورم در پانکراس می‌شود که این وضعیت در پزشکی پانکراتیت نامیده می‌شود و اغلب با درد شدید شکم، استفراغ و تب همراه است. در مراحل شدید بیماری ممکن است نشت آنزیم‌های پانکراسی به خارج پانکراس رخ دهد که بسیار خطرناک و حتی کشنده محسوب می‌شود.

· دیابت نوع 2

از دیگر عوارض تری گلیسیرید بالا، افزایش احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 است. تری گلیسیرید بالا از نشانه‌های بیماری سندرم متابولیک است. این بیماری با فشار خون بالا، افزایش چربی دور شکمی، کاهش کلسترول hdl و قند خون بالا همراه است. بالا بودن تری گلیسرید به همراه یک یا دو تا از موارد بالا احتمال ابتلا به دیابت نوع دو را تا 5 برابر افزایش می دهد.

· بیماری قلبی

بالا بودن تری گلیسیرید خون به همراه دوتا از دیگر علائم سندرم متابولیک، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی در فرد را تا دو برابر افزایش می‌دهد، هم چنین ریسک بیماری قلبی در فردی با تری گلیسیرید بالای 400 بیشتر از فردی با تری گلیسیرید در محدوده 150 تا 200 است. تری گلسیرید بالا در رگ های خونی رسوب می‌کند و با تشکیل پلاک در گذر زمان موجب انسداد عروق قلبی و سکته می‌شود.

· سکته مغزی

از عوارض تری TG بالا رسوب در رگ‌های خونی و محدود شدن خونرسانی به مغز است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد افزایش TG خون در زنان میانسال از ریسک فاکتورهای سکته مغزی محسوب می شود.

· بیماری کبدی

تجمع چربی در کبد از اصلی ترین دلایل ابتلا به بیماری های مزمن کبدی است چرا که موجب آسیب دائم کبد و در ادامه سرطان و نارسایی کبدی است. در بیماری‌های کبد چرب غیر الکلی بیش از 10 درصد کبد با چربی جایگزین شده و شایع ترین دلیل ابتلا به این بیماری دیابت، چاقی و بالا بودن تری گلیسیرید است.

· بیماری عروق کبدی

تری گلیسیرید بالا، موجب رسوب در عروق پا و ابتلا به بیماری عروق محیطی می‌شود. این بیماری با درد و بی حسی در ساق پا مخصوصا در هنگام راه رفتن بروز می‌یابد. این وضعیت همچنین موجب افزایش احتمال عفونت در بخش‌های مختلف پا می‌شود. ابتلا به سندرم متابولیکی که بالا بودن TG یکی از علائم آن است از مهم ترین ریسک فاکتورهای ابتلا به بیماری عروق محیطی است.

· دمانس(زوال عقل)

دمانس یا زوال عقل به معنی کمتر شدن عملکرد مغزی است. سن بالا از مهم ترین ریسک فاکتورهای ابتلا به زوال عقل است و همچنین پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد بالا بودن tg خون نیز با آسیب به عروق مغزی و تجمع پروتئین های سمی موجب ابتلا به زوال عقل در افراد می‌شود. (2) اگر نگران عوارض تری گلیسیرید بالای 400 در جواب آزمایش خود هستید با پزشکان دکتر لاندا در این باره مشورت کنید، ایشان با در نظر گرفتن نتایج سایر آزمایش‌های و شرایطتان راهنمایی‌های لازم را به شما خواهند کرد.

1. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/high-blood-cholesterol/in-depth/triglycerides/art-20048186

2. https://www.healthgrades.com/right-care/cholesterol/7-dangers-of-very-high-triglycerides

3. کتاب تتا