بیوشیمی

علت بالا بودن فریتین خون چیست؟

دلایل بالا بودن Ferritin در جواب آزمایش خون را در این مطلب مطالعه کنید:

فریتین یک پروتئین درون سلولی است که آهن را در خود ذخیره می کند. این پروتئین همچنین در التهاب و بیماری‌های عفونی نقش دارد. آزمایش فریتین مقدار فریتین موجود در خون را اندازه گیری می‌کند. می توان با اندازه گیری فریتین خون ذخیره آهن سلول‌های بدن را محاسبه کرد این آزمایش به پزشک در تشخیص تجمع آهن در بدن کمک می‌کند.

مولکول فریتین

شکل 1 :مولکول فریتین

علت بالا بودن فریتین خون چیست؟

سطح بالای فریتین می‌تواند با علائم خستگی، مشکلات قلبی، دردمفصلی، ریزش مو، درد ناحیه شکم، کاهش وزن و کمبود انرژی همراه باشد. علت بالا بودن فریتین عمدتا چاقی، عفونت و مصرف الکل می‌باشد. عمده فریتین در سلول‌های کبدی و طحال وجود دارد در نتیجه با آسیب این ارگان‌ها فریتین ذخیره شده وارد خون می‌شود و آزمایش فریتین خون مقدار بالایی از آن را نشان می‌دهد

علت بالا بودن فریتین خون همچنین می‌تواند به علت موارد زیر باشد:

• آرتریت روماتوئید

یک بیماری خودایمنی التهابی است. در این بیماری سیستم ایمنی عمدتا به مفاصل حمله می‌کند. همچنین در این بیماران، پوست، چشم ها، ریه و قلب نیز ممکن است درگیر شوند.

• پرکاری تیرویید

غده تیرویید در جلو گلو قرار دارد و هورمون‌های T3 و T4 را ترشح می‌کند. این دو هورمون سوخت و ساز بدن را کنترل می‌کنند. غده تیرویید پرکار، میزان بیش از حدی از این دو هورمون را می‌سازد. این وضعیت می‌تواند موجب بالا رفتن سوخت و ساز بدن، افزایش فشار خون و افزایش ساخت فریتین ‌شود.

• دیابت نوع 2
  • مسمومیت با آهن

مقاله مرتبط: بالا بودن iron در آزمایش خون

· سندرم پای بی قرار

سندرم پای بیقرار

· بیماری هموکروماتوز

از بیماری‌های ژنتیکی که موجب بالا رفتن فریتین می‌شود بیماری هموکروماتوز است. بدن این بیماران آهنی بیشتر از مقدار مورد نیاز خود را از روده جذب می‌کند.

· بیماری استیل بزرگسالان

یک بیماری خود ایمنی نادر همراه تب، کهیر و درد مفاصل است. سیستم ایمنی در این بیماران اغلب مفصل مچ دست را تخریب می‌کند. در این بیماری نیز به علت ترشح فاکتورهای سیستم ایمنی، فریتین افزایش می‌یابد.

فریتین هم چنین یک پروتئین‌های فاز حاد نیز نامیده می شود یعنی در صورت بروز التهاب در بدن، سطح فریتین افزایش می‌یابد. به همین دلیل در بیماری‌های عفونی، و کبدی مثل هپاتیت سی و برخی سرطان‌ها ( لوکمی لنفوم هوچکین ) فریتین بالا می رود.

آزمایش فریتین عمدتا در کم خونی و بیماری های التهابی درخواست می شود. این آزمایش همچنین در چکاپ سالیانه افراد برای بررسی میزان سطح ذخیره آهن کاربرد دارد. اگر فریتین در آزمایش خون بالا باشد پزشک آزمایش‌های بیشتری برای بررسی علت آن درخواست می‌کند.( شکل 2 ) آزمایش‌هایی مانند:

· آزمایش TIBC که میزان ترانسفرین خون، پروتئین حمل کننده آهن درخون، را اندازه می‌گیرد.

· آزمایش IRON که میزان آهن خون را اندازه می‌کند.

فیزیولوژی آهن در بدن

شکل 2 : رابطه‌ی آهن، ترانسفرین و فریتین با یکدیگر

برای یافت علت بالا بودن فریتین خون خود بهتر است با پزشک مشورت کنید. ایشان با در نظر گرفتن شرایط بالینی و علائم، سایر نتایج آزمایش‌ خون، سن، جنس،داروهای مصرفی و … به دلیل آن پی‌برده و به تفسیر آزمایش خون شما می‌پردازند.

ارسال جواب آزمایش

اکنون تفسیر آزمایش خود را پزشک متخصص بشنوید؟

1. https://www.healthline.com/health/ferritin

2. https://www.webmd.com/a-to-z-guides/ferritin-blood-test