سایر بخش ها

علت بالا بودن C3 و C4

در این مقاله، در رابطه با کمپلمان‌های 3و4 و همچنین دلایلی که باعث افزایش آن‌ها می‌شود، صحبت می‌کنیم:

تست complement ، مقدار پروتئین­‌هایی مشخص در خون که بخشی از سیستم کمپلمان محسوب می‌­شوند را اندازه­‌گیری می‌­کند. سیستم کمپلمان متشکل از گروهی از پروتئین­‌ها است که در خون جریان داشته و به سیستم ایمنی در مبارزه با عوامل خارجی کمک می‌­کنند. این سیستم 9 پروتئین اصلی را شامل می‌­شود که از C1 تا C9 نام‌گذاری شده‌­اند. کمپلمان‌­ها ممکن است به صورت منفرد یا همراه باهم سنجیده شوند. از رایج ترین آزمایش‌­های این گروه، تست­‌های مربوط به کمپلمان­‌های C3 و C4 است؛ این دو کمپلمان نقش مهمی در پاسخ‌­های التهابی و ایمنی دارند (1،6).

voice_889953

تست complement معمولا برای تشخیص و یا نظارت بر بیماری‌­های خودایمنی مانند موارد زیر انجام می‌­شود:

  • لوپوس: یک بیماری مزمن که بخش‌­های مختلف بدن ازجمله مفاصل، رگ‌­های خونی، کلیه‌­ها و مغز را درگیر می‌­کند.
  • آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی: بیماری که باعث درد و تورم مفاصل به ویژه در دست و پاها می‌­شود.

برای تشخیص عفونت‌­های باکتریایی، ویروسی و قارچی نیز می‌­توان از این آزمایش استفاده کرد (6).

نتایج آزمایش

رنج نرمال این دو کمپلمان در آزمایشگاه­‌های مختلف تاحدی متفاوت است، اما معمولا این رنج برای C3 و C4، به ترتیب 80-160 و 15-45 میلی‌­گرم در دسی‌­لیتر خون درنظر گرفته می‌­شود. پزشک با­بررسی سطح این دو فاکتور در آزمایش می‌­تواند اختلالات ممکن را تشخیص داده و درمان مناسب را پیشنهاد کند. لازم به ذکر است که معمولا سطح پروتئین‌­های سیستم کمپلمان، پس از عفونت و آسیب افزایش پیدا می‌­کند و در مقابل زمانی‌­که بدن درحال پاسخ به بیماری‌­هایی مانند لوپوس است، سطح این فاکتورها در خون پایین می‌­آید (4, 2،3).

علت بالابودن C3 و C4

عوامل متعددی می‌­توانند منجر به افزایش سطح این دو پروتئین در بدن شوند؛ همانطور که اشاره شد عفونت و آسیب از این موارد هستند که به مقدار قابل­‌توجهی این دو کمپلمان را در بدن افزایش می­‌دهند. انواع سرطان مانند leukemia (سرطان خون) یا ulcerative colitis (کولیت زخمی) نیز می­‌توانند با ایجاد التهاب، سطح این دو فاکتور را در خون بالا ببرند. همچنین اگر شما تحت درمان بیماری مانند لوپوس هستید، ممکن است سطح کمپلمان‌­های 3 و 4 درشما افزایش پیداکند که طبیعی است و بیانگر یک درمان موثر می‌باشد (4, 3).

مقاله­‌ای در سال 2016 نشان داده است که مقادیر بالای این دو ترکیب به عنوان ریسک فاکتوری برای پیشرفت Metabolic syndrome یا نشانگان متابولیک نیز محسوب می‌­شود. این سندرم مجموعه‌­ای از اختلالات است که باهم اتفاق افتاده و ریسک ابتلا به بیماری‌­های قلبی، سکته و دیابت نوع دو را افزایش می‌­دهد (5).

نتایج تست ­مربوط به پروتئین‌­های سیستم کمپلمان، ممکن است بسته به سن، جنسیت، سابقه بیماری، متد استفاده شده در آزمایش و… در افراد، متفاوت باشد. بنابراین برای تفسیر دقیق آزمایش نیاز است حتما با پزشک خود مشورت کنید.

voice_88765

منابع:

1. https://www.healthline.com/health/complement-component

2.https://www.urmc.rochester.edu/encyclopedia/content.aspx?contenttypeid=167&contentid=complement_c3_blood

3. https://www.webmd.com/a-to-z-guides/what-is-complement-c4-test

4. https://www.webmd.com/a-to-z-guides/what-is-complement-c3-test

5. https://www.nature.com/articles/srep18713

6. https://medlineplus.gov/lab-tests/complement-blood-test/

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *