بیوشیمی

علائم سرطان خون در آزمایش خون

سرطان خون یکی از انواع خطرناک و شایع سرطان در جوامع بشری است. در بسیاری از مبتلایان بدون علامت ظاهری خاصی و با پیش‌ آگهی بد، پیشرفت می‌کند

leukemia-symptoms-cartoon-style-infographic_1308-52458

چندین نوع مختلف سرطان می‌توانند سلول‌های خونی را هدف قرار داده و به ان‌ها حمله کنند. این علائم معمولا به آرامی شروع می‌شود و پیشرفت آن در برخی افراد بدون علائم می‌باشد، به همین دلیل معمولا به آن‌ها توجه نمی‌شود .

اما برخی یافته های آزمایشگاهی از این جهت که می‌تواندد یکی از علائم مشهود در بسیاری از سرطان‌ها باشد، نیازمند بررسی‌های بیشتری هستند.اگر دکتر به نتایج آزمایشات اولیه، مشکوک شود، درخواست بررسی‌های پیشرفته‌تر خواهد کردهمچون:

آزمایش آنالیز ادرار، بیوپسی از بافت عضو درگیر و …(1)

voice_951369

سرطان خون Leukemia

سلول‌های خونی در مغز استخوان ساخته می‌شوند و عملا سرطان خون از این‌جا شروع می‌شود. بدن فرد شروع به ساخت و رشد گلبول‌های سفید غیرطبیعی می‌کند که فاقد عملکرد نرمال است.

بسیاری از انواع سرطان خون، در مراحل اولیه بدون علائم هستند، ولی درنهایت می‌توان علائم زیر را از یک نمونه آزمایش خون کامل دریافت:

PFhTwLbwL02XEFmDlCLaOA

آنمی ( کم خونی ) Low RBC

این امر وقتی اتفاق می‌افتد که بدن فرد، به اندازه کافی گلبول قرمز تولید نمی‌کند یا در مراحل رشد و به بلوغ رسیدن آن‌ها اختلال وجود دارد لذا قادر به انجام وظایف خود نیستند.در گزارش آزمایش cbc می توان موارد مربوط به ساختار فیزیکی گلبول‌های قرمز را غیرطبیعی دید (mcv و mchc ) نتایج آزمایش خون فرد نیز، هموگلوبین یا هماتوکریت را پایین ( low ) نشان می‌دهد.(1)

هموگلوبین

پروتئینی است که در گلبول‌های قرمز خون نقش حمل و انتقال اکسیژن را بر عده دارد. در افراد مبتلا به سرطان خون ، چون فرد در معرض آنمی و کم خونی قرار دارد، رنج هموگلوبین آنها از مقدار طبیعی پایین‌تر است.(2)

Low Platelets کاهش پلاکت خون:

پلاکت یکی از سلول‌های خونی می‌باشد و در فرایند انعقاد خون نقش دارد. اگر بدن قادر به ساخت به اندازه‌ی کافی این سلول نباشد یا به هر دلیلی در مراحل بلوغ آن مشکلی وجود داشته باشد، بدن در معرض خونریزی قرار می‌گیرد و با کوچکترین ضربه، شروع به خونریزی میکند.

در این افراد به دلیل کاهش پلاکت‌های خون آزمایشان مربوط به زمان انعقاد و فاکتور‌های دخیل در آن مقدار غیر طبیعی را نشان می‌دهند.(2)

_O7UKsXTYEWVQHkJoMehaA

Very high or low White blood افزایش یا کاهش گلبول‌های سفید خون ( لکوپنی و لوسمی )

گلبول‌های سفید خون که در سیستم ایمنی بدن نقش دارند، در شرایط مختلفی بدن در پاسخ به موقعیت موجود، تعدادبسیار زیادی از این سلول‌ها را می‌سازد از جمله در سرطان خون که تعداد این سلول‌ها غیر طبیعی بالا و سیکل رشد آنها ناقص می‌باشد و عملا شاهد سلول‌های نابالغ ( premature ) هستیم.(1)

سایر یافته‌های تکمیلی در آزمایش خون:

تست پروتئین خون ( الکتروفورز )

این تست به منظور یافتن گلبول‌های سفید نابالغ از طریق دسته بندی پروتئین‌های موجود در این سلول‌ها ( ایمونوگلوبولین )، صورت می‌گیرد. به وسیله جریان الکتریکی سلول‌های خنی را بر اساس وزن آن‌ها دسته بندی می‌کنند و درصد سلول های نابالغ مشخص می‌شود.(1)

Tumor marker test تست مارکر‌های سرطانی

مارکر‌های سرطانی، محصولات مختلف سلول‌های سرطانی هستند که در خون آزاد می‌شوند.

اما این نکته قابل توجه است که گاها بعضی از این مارکر‌ها توسط سلول‌های طبیعی بدن نیز تولید می‌شوند و سطخ سرمی ( موجود در خون ) آنها می‌توند بالا رود. (1)

voice_122262

منابع:

( webmd( Signs of Blood Cancer

( news.cancerconnect( An Oncologist Explains "Routine" Blood Tests Performed in Cancer Patients

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *