بیوشیمی

علائم اختصاری ویتامین د

این آزمایش سطح ویتامین د خون را نشان می دهد که با علائم اختصاری گوناگونی در برگه آزمایش دیده می شود از جمله 25(OH)D و .. با مطالعه این مقاله بیشتر درباره این مطلب بدانید:


ارسال جواب آزمایش

همین الان تفسیر آزمایش خون خود را از پزشکان متخصص دکتر لاندا بشنوید؟


ویتامین د یک ویتامین محلول در چربی است که به طور طبیعی در مواد غذایی محدودی وجود دارد. البته مواد غذایی غنی شده مثل شیر و لبنیات هم چنین مکمل ها نیز حاوی ویتامین d هستند. سلول های پوستی بدن در مواجه با نورآفتاب می توانند این ویتامین را بسازند.

ویتامین د در بدن و مواد غذایی با اشکال متنوعی دیده می شود که هرکدام با علامت اختصاری خاص خود نوشته می‌شود .ویتامین د به دو شکل در مواد غذایی وجود دارد:

voice_820813

· D3 (ارگوکلسیفرول )

· D2 (کوله کلسیفرول)

همچنین ویتامین D3 به طور طبیعی در سلول های پوستی بدن در مواجه نور آفتاب تولید می شود و ویتامین D2 معمولا در موادغذایی غنی شده نیز وجود دارد.

عملکرد اصلی ویتامین d در بدن تنظیم سطح کلسیم و فسفر خون است. ویتامین د به جذب کلسیم کمک می کند در نتیجه استخوان ها با استفاده از این کلسیم مستحکم باقی می مانند. هم چنین این ویتامین d بهبود عملکرد سیستم ایمنی نقش دارد. پژوهش ها نشان می دهد ویتامین d در حفظ سلامت روان و پیشگیری از سرطان سینه و روده و پروستات نقش دارد.

کمبود ویتامین د موجب بیماری های متعدد از جمله کاهش تراکم استخوان ها و اختلال در بازسازی آن ها می شود. کمبود ویتامین d در کودکان موجب بیماری راشیتیسم ( نرمی استخوان) و در بزرگسالان بیماری استئوپورز می شود. این بیماری تحت نظر پزشک با مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین د و مکمل ها قابل درمان است.

25(OH)D چیست ؟

شکل 1 : ویتامین دی دارای اشکال و فرم‌های فعال و غیر فعال است.

علائم اختصاری ویتامین د

اگر پزشک به کمبود ویتامین d در بدن شما مشکوک باشد. آزمایش ویتامین دی را درخواست می کند. این ویتامین به فرم‌های مختلفی در بدن وجود دارد که ممکن است در هر آزمایش یکی از این فرم‌ها و یا کل آن اندازه‌گیری شود. علائم اختصاری ویتامین د ممکن در جواب‌های آزمایش مختلف را در زیر می‌توانید مشاهده کنید:

  • Vit d
  • Vit d3
  • 25(OH)D
  • 25(OH) Vitamin D3
  • Serum vitamin D
  • 25-OH-Vitamin D3
  • 25 Hydroxy Vitamin D3
  • Vitamin D Total

برای تفسیر آزمایش ویتامین D خود و دانستن وضعیت خود، با پزشک مشورت کنید.

voice_205198

منابع:

1. https://www.netmeds.com/health-library/post/vitamin-d-functions-food-sources-deficiencies-and-toxicity

2. https://www.pharmacytimes.com/view/otcfocusvitamind-0210

3. https://www.medicalnewstoday.com/articles/161618#dosage

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *