خون شناسی

رنج نرمال esr در زنان

در ادامه به بررسی آزمایش ESR یا erythrocyte sedimentation rate و رنج نرمال آن در زنان، می‌پردازیم:

erythrocyte sedimentation rate (ESR) یک آزمایش‌­خونی است که سرعت جداشدن گلبول‌­های قرمز خونی (RBC) از سایر بخش‌­های نمونه­ و ته­‌نشین شدن آن­‌ها را اندازه‌­گیری می‌­کند. بدین منظور، ظرف نمونه خون فرد به‌­حالت عمودی قرار داده شده و سرعت ته‌­نشنین شدن RBCها در طول یک ساعت اندازه‌­گیری می‌­شود. التهاب عاملی است که باعث اتصال سلول‌­های قرمزخونی به یک‌دیگر و تشکیل توده‌­هایی می­‌شود که چگالی بالایی دارند و سریع‌­تر ته‌­نشین می‌­شوند. بنابراین فاکتور ESR بیانگر میزان التهاب احتمالی در بدن است و هرچه این فاکتور بیشتر باشد، التهاب نیز بیشتر است (1).

چه‌­موقع نیاز به انجام آزمایش erythrocyte sedimentation rate است؟

به‌­طورکلی از این آزمایش برای تشخیص و اندازه‌­گیری التهاب در بدن استفاده می­‌شود و پزشک ممکن است درصورت مشاهده علائمی ازجمله سرددر، مفاصل سفت و دردناک، درد شانه، گردن یا لگن، از دست‌­دادن اشتها و کاهش وزن ناخواسته، این آزمایش را به شما پیشنهاد کند. به‌علاوه، از اندازه­‌گیری ESR درکنار سایر تست­‌ها، برای بررسی احتمال مبتلابودن شخص به بیماری­‌هایی مانند موارد زیر، استفاده می­‌شود:

• سرطان
  • آرتریت
  • لوپوس
  • پلی میالژیا روماتیکا (Polymyalgia rheumatica)
  • آرتریت روماتوئید
  • واسکولیت سیستماتیک (2)

البته باید توجه داشت که ESR، تستی برای غربالگری یا تشخیص افراد مبتلا به بیماری‌­های گفته‌­شده نمی­‌باشد، چراکه عوامل متعددی می‌­توانند باعث کاهش یا افزایش این فاکتور شوند و این آزمایش تنها به پزشک در تشخیص وضعیت التهابی بدن فرد و تعیین تست‌­های موردنیاز بعدی کمک می­‌کند. از بررسی سرعت رسوب گلبول­‌های­‌قرمز، برای تحلیل روند درمان در افرادی که با یکی از بیماری­‌های گفته­‌شده، شناخته شده‌­اند نیز استفاده می‌­شود (1،2).

تفسیر نتایج آزمایش

رنج نرمال سرعت رسوب اریتروسیت‌­ها به فاکتور­های متعددی ازجمله سن،جنسیت، سابقه‌­پزشکی و روش بکار رفته در آزمایشگاه، وابسته است و نتیجه گزارش­‌شده از آزمایشگاه، به­‌تنهایی تعیین­‌کننده بیماری یا عدم بیماری شما نیست. جواب ESR بیانگر فاصله ایجادشده بین فاز شفاف در قسمت بالایی تیوب نمونه خون و گلبول­‌های قرمز ته‌­نشین شده، است که به‌­شکل میلی­‌متر بیان می­‌شود:

رنج نرمال در مردان

– مردان کمتر از 50 سال 0-15 mm/hour

– مردان بالای 50 سال 0-20 mm/hour

– کودکان 0-10 mm/hour

رنج نرمال در زنان

– زنان کمتر از 50 سال 0-20 mm/hour

– زنان بالای 50 سال 0-30 mm/hour

– کودکان 0-10 mm/hour

(1)

به‌طورکلی، رنج نرمال esr در زنان بیشتر از مردان است و عواملی مانند دوره قاعدگی، بارداری، افزایش سن، مصرف یک وعده‌­غذایی چرب در بازه زمانی نزدیک به انجام تست، اضافه­‌وزن و حتی مصرف یک­‌سری دارو­های مشخص نیز می‌تواند سطح این فاکتور را کاهش یا افزایش دهد (1). بنابراین تفسیر صحیح نتایج این آزمایش نیازمند مشورت با پزشک است.

1. https://www.urmc.rochester.edu/encyclopedia/content.aspx?contenttypeid=167&contentid=erythrocyte_sedimentation_rate

2. https://www.webmd.com/a-to-z-guides/your-sedimentation-rate