بیوشیمی

درمان خانگی کمبود ویتامین دی

بطور کامل انواع درمان‌های کمبود ویتامینD را در این مطلب بخوانید:

علاوه بر مصرف مکمل ها روش های جایگزینی هم برای مبارزه با کمبود ویتامین d وجود دارد. بسیاری ازغذاها منابع غنی و طبیعی ویتامین D هستند و می توانند جایگزین مکمل‌ها شوند. به طور کلی استفاده از رژیم های غنی از ویتامین دی بهتر از قرار گرفتن طولانی مدت در برابر آفتاب (به منظور ساخت ویتامین d در پوست) است.

voice_971750

1- نورخورشید
همانگونه که پیش تر گفتیم نور آفتاب می‌تواند باعث ساخت ویتامین دی در بدن ما شود. توصیه بر این است که به طور مداوم از ضد آفتاب ها استفاده نشود تا نور کافی برای ساخت ویتامین به بدن برسد.(۱)
2- ماهی های چرب و غذاهای دریایی:
مقدار دقیق ویتامین D غذاهای دریایی بسته به نوع و گونه های مورد نظر ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال ، برخی تحقیقات نشان می دهند كه ماهی قزل آلا پرورش یافته فقط ۲۵٪ از میزان ویتامین دی ماهی قزل آلا وحشی را داراست.(۶)
3- قارچ خوراکی
قارچ ها تنها منبع گیاهی غنی از ویتامین d هستند. آن ها نیز همچون انسان با استفاده از نور خورشید و اشعه ی uv ویتامین مورد نیاز خودرا می سازند با این تفاوت که در انسان کوله کلسیفرول (D3) و در قارچ ارگوکلسیفرول(D2) ساخته می‌شود.(۷) هردو فرم می توانند سطح خونی ویتامین دی را بالا ببرند ولی D3 اثر بهتری دارد.(۸)
4- زرده ی تخم مرغ:
از دیگر منابع ویتامین دی است که می تواند به راحتی در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود. میزان ویتامین دی در تخم مرغ های مختلف متفاوت است. تخم مرغ های پرورشی که معمولا دسترسی به محیط بیرونی ندارند فقط حاوی ۲ تا ۵ درصد نیاز روزانه ی ما به ویتامین دی است.(۹) مرغ هایی که در مزارع و فضاهای آزاد پرورش می یابند بسته به مقدار زمانی که بیرون از لانه می گذرانند مقادیر بیشتری ویتامین دی دریافت می کنند و تخم‌مرغ آن ها حاوی ۲۰ درصد نیاز روزانه ی ما به ویتامین D است.(۹)
تغذیه‌ی مرغ هم در میزان ویتامینd تخم ها تاثیر دارد‌. غنی کردن گیاهانی که مرغ از آن ها تغذیه می‌کند میتواند میزان ویتامین دی تخم‌مرغ هارا به شدت افزایش دهد به طوری که بتوانند ۱۰۰ درصد نیاز روزانه ی ما به ویتامین دی را تامین کنند.(۱۰)
5- غذاهای غنی شده با ویتامین دی:
انواع مختلفی از غذاها و فرآورده های خوراکی با ویتامین دی غنی شده اند و در کشورهای مختلف محصولات متفاوتی ارائه می شود. میزان ویتامین دی این کالاها با توجه به نوع ماده ی غذایی و برند آن متفاوت می باشد. در ایران انواع لبنیات، روغن، ماکارونی و حتی سس با ویتامین دی غنی شده اند.(۱)
6- لامپ های تولید کننده UV :
لامپ هایی که اشعه ی UV از خود ساطع می کنند می‌توانند سطح ویتامین دی را نیز بالا ببرند. البته این روش ممکن است پر هزینه باشد. لامپ UV همانند اشعه ی خورشید عمل می‌کند و می تواند باعث ساخت ویتامین دی در پوست شود. از این لامپ قبلا در موارد مختلفی استفاده می شده اما اخیرا برای ساخت ویتامین دی نیز به کار برده شده است.(7)
7- روغن جگر ماهی
یک منبع غنی ویتامین دی است و اگر تمایلی به خوردن ماهی ندارید می‌توانید از این روغن استفاده کنید. در هر قاشق چای خوری از این روغن حدود ۴۵۰ واحد ویتامین دی وجود دارد و سال های زیادی از آن برای پیشگیری و درمان کمبود ویتامین دی در کودکان استفاده می‌شده.(8)

voice_79103

نویسنده و محقق : خانم دکتر سپیده کرمانی ( دکترای حرفه‌ای داروسازی )

منابع:

1- up to date:patient education:vitamin d deficiency(beyond the basics)

2- https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17267210

3- https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24494050

4- https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28347378

5- https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24607306

6: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23331294

7: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27834434

8: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12897318

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *