خون شناسی

در آزمایش خون polychromasia چیست ؟

پلی کرومازیا چیست ؟ و چه بیماری هایی که موجب آن می‌شود؟ در این مقاله بخوانید:


ارسال جواب آزمایش

همین الان تفسیر آزمایش خود را از پزشک متخصص بشنوید؟


درآزمایش خون polychromasia چیست؟

پدیده polychromasia به حضور گلبول های قرمز با رنگ های مختلف در نمونه خون محیطی گفته می‌شود. ( شکل 1 ) این پدیده هنگامی دیده می‌شود که گلبول‌های قرمز پیش از بالغ شدن کامل، از مغز استخوان آزاد شوند.

پدیده polychromasi به تنهایی یک بیماری نیست اما می‌تواند در اثر یک بیماری خونی در لام خون محیطی دیده شود. وجود این اشکال از گلبول قرمز، بسیار اهمیت دارد و باید با مشورت پزشک علت آن بررسی و درمان لازم انجام شود.

RBC پلی کرومازیا

شکل 1 : گلبول‌های قرمز پلی‌کرومازیا در زیر میکروسکوپ

voice_138049

گلبول های قرمز در مغز استخوان ساخته می شوند. polychromasi هنگامی مشاهده می شود که گلبول های قرمز قبل از بلوغ از مغزاستخوان به خون محیطی آزاد شوند. این گلبول‌های قرمز نابالغ رتیکولوسیت نامیده می‌شوند. رتیکولوسیت‌ها در لام خون محیطی با طیف رنگ آبی دیده می‌شوند زیرا هسته و ماده ژنتیکی هنوز در ساختمان آن وجود دارد. این بخش از ماده ژنتیکی، در گلبول قرمز بالغ وجود ندارد.

تغییر در چرخه بلوغ گلبول قرمز یکی از علل ایجاد پلی‌کرومازیا است. این تغییر می‌تواند موجب تخریب گلبول‌های قرمز و در نتیجه تولید بیشتر آن می‌شود. در این حالت رتیکولوسیت ها قبل از بالغ شدن وارد جریان خون می‌شوند تا کمبود گلبول قرمز جبران شود.

اگر در آزمایش شما polychromasi ذکر شده دلایل مختلفی می تواند موجب این حالت شده باشد.

درمان برخی بیماری‌های خونی ( موارد مرتبط با عملکرد مغز استخوان ) می‌تواند موجب polychromasi شود. در این حالت وجود گلبول‌های قرمز با رنگ های مختلف از عوارض جانبی درمان است و نه نشانه ابتلا به بیماری در فرد

از بیماری هایی که موجب polychromasia می‌شود

· آنمی همولیتیک

· هموگلوبینوری حمله ای شبانه

· برخی سرطان ها

· پرتو درمانی

· و…

1. آنمی همولیتیک

آنمی همولیتیک یک نوع از کم خونی است که در آن بدن نمی‌تواند با همان سرعتی که گلبول‌های قرمز تخریب می‌شوند، آن ها را تولید کند. بیماری های مختلفی می تواند موجب کم خونی همولیتیک شود، مثل تالاسمی که در آن گلبول‌های قرمز ناکارآمد تولید، که در نتیجه گلبول‌های قرمز سریعا تخریب می‌شوند.

2. Paroxysmal nocturnal hemoglobinuria (PNH)

هموگلوبینوری حمله ای شبانه یک بیماری خونی نادر است که موجب کم خونی همولیتیک، لختگی خون و مشکلات مغز استخوان می‌شود.

3. سرطان

همه سرطان‌ها بر چرخه بلوغ گلبول قرمز اثر نمی‌گذارند. بلکه سرطان‌های خونی مثل لوسمی که منشا مغز استخوان دارند، موجب تغییر در چرخه گلبول قرمز و در نتیجه تغییر در رنگ آنها می شوند. انواع سرطان‌ها در مواردی که، در بدن گسترش پیدا کرده باشند نیز می‌توانند موجب تخریب گلبول های قرمز شوند.

4. پرتو درمانی

پرتو درمانی از درمان‌های مهم سرطان است. در برخی موارد پرتو درمانی باعث تغییر شکل گلبول‌های قرمز و پلی‌کرومازی می‌شود. اگر در جواب آزمایش خون شما اصطلاح polychromasi گزارش شده است، با پزشک مشورت کنید.

voice_157241

منابع:

https://www.healthline.com/health/polychromasia- 1

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *