عفونی

حداکثر دوره پنجره ایدز با الایزای نسل چهارم اچ آی وی

در این مطلب، با تست enzyme-linked immunosorbent assay (ELISA) و دوره پنجره نسل چهارم آن، آَشنا می‌شویم:

HIV (human immunodeficiency virus) ویروسی است که به سیستم ایمنی آسیب زده و باعث کاهش توانایی بدن در مقابله با انواع بیماری و عفونت‌­ها می­‌شود. در صورتی‎‌­که این وضعیت درمان نشود، اچ آی وی به­‌تدریج تکثیر شده وسلول‌­های بیش‌تری را درگیر می­‌کند و درنهایت منجر به ایدز یا سندرم ایمنی اکتسابی می­‌شود. درحال حاضر، درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد اما داروهای موجود می­‌توانند روند پیشرفت بیماری را کند کرده و اکثر افراد مبتلا را قادر به زندگی سالم و طولانی سازند. اچ آی وی، ازطریق ارتباطات جنسی، خون و از مادر به کودک (در دوران بارداری، هنگام تولد یا شیردهی) منتقل می‌­شود (1).

voice_790804

تست الایزا

enzyme-linked immunosorbent assay (ELISA) یا آزمایش الایزا، کاربرد گسترده­‌ای در تشخیص بسیاری از بیماری­‌ها دارد. درطول زمان، این نوع از آزمایش مدام پیشرفت کرده و نسل‌­های مختلف یک تا چهار برای آن تعریف شده است که تمامی روش‌­ها منسوخ شده و امروزه تنها الایزای نسل چهار کاربرد دارد.

الایزای نسل چهارم HIV، آنتی‌­بادی و آنتی­‌ژن­‌های مرتبط با این ویروس را در خون اندازه‌­گیری می­‌کند. آنتی­‌بادی‌­ها، پروتئین‌­هایی هستند که توسط سیستم ایمنی تولید شده و به بدن در مبارزه با عوامل بیماری‌­زا کمک می­‌کنند. از طرف دیگر آنتی‌­ژن، نوع خاصی از پروتئین­‌های ساختاری ویروس است که باعث تحریک سیستم‌ایمنی می­شود. آنتی‌ژن موجود بر سطح ویروس اچ آی وی، P24 است که مختص این ویروس بوده و در الایزا اندازه‌­گیری می­‌شود. تست ELISA با اندازه‌­گیری این دو فاکتور، وجود ویروس مدنظر در خون را بررسی می­‌کند. معمولا این آزمایش، اولین تستی است که در بررسی امکان ابتلا به اچ آی وی، اندازه‌­گیری می‌­شود.

در مواردی، ممکن است نتیجه آزمایش مثبت کاذب اعلام شود؛ بدین معنا که فرد مبتلا به اچ آی وی نیست اما نتیجه آزمایشِ وی مثبت تعیین شده‌است. بیماری‌­های خاصی مانند لایم، سیفلیس یا لوپوس می‌­توانند منجر به الایزا مثبت کاذب برای HIV شوند. به­‌همین دلیل نیاز به تست­‌های پیچیده­‌تری مانند differentiation assay یا اسیدنوکلئیک (NAT) برای تایید نتیجه اعلام­ شده، می‌­باشد (3). نکته حائز اهمیت در انجام تست‌­های تشخیصی اچ آی وی، دوره پنجره آن­ها است که در ادامه مفصل توضیح خواهیم داد.

دوره پنجره ایدز با الایزای نسل چهارم اچ آی وی

پس از آنکه ویروس به داخل بدن وارد می­‌شود، نیاز است مدت زمان مشخصی بگذرد تا مقادیر آنتی‌­­ژن‌­های سطحی ویروس و آنتی‌­بادی‌­های گفته­‌شده، به سطح قابل قبولی رسیده و قابل شناسایی شوند. به این بازه زمانی، دوره پنجره HIV گفته می­‌شود. بنابراین در شرایطی که تست الایزا قبل از پایان دوره پنجره انجام شود، ممکن است نتیجه تست منفی کاذب شود؛ بدین معنا که ویروس در بدن شخص وجود دارد اما امکان سنجش آن هنوز فراهم نشده و به­‌اشتباه جواب آزمایش اچ آی وی، منفی است. بنابراین در انجام آزمایش و تفسیر نتایج حاصله، نیاز است به این دوره پنجره، توجه شود (2،3).

بازه‌زمانی این دوره برای افراد مختلف متفاوت است اما با توجه به CDC، گفته می­‌شود که دوره پنجره اچ آی وی برای این تست، معمولا بین 3 تا 12 هفته است. با این حال، در موارد نادری ممکن است 6 ماه زمان ببرد تا سطح آنتی‌­بادی در بدن فرد به حداقل مدنظر برسد (3).

نکته کلیدی در این بیماری، تشخیص و درمان سریع است که شانس افزایش طول عمر فرد را به­‌شدت بالا می­‌برد. بنابراین اگر فکر می‌­کنید که ممکن است به این ویروس آلوده شده باشید، نیاز است آزمایش­‌های مربوطه را پیگیر شوید.

voice_162501

منابع:

1. https://www.nhs.uk/conditions/hiv-and-aids/

2. https://www.webmd.com/hiv-aids/hiv-window-period

3. https://www.healthline.com/health/elisa-western-blot-tests-for-hiv

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *