سونوگرافی

تفسیر جواب نوار عصب و عضله

درباره‌ی تفسیر electromyography در مطلب میخوانید:

الکترومیوگرافی یا نوار عصب و عضله روشی برای بررسی عضلات و سلول‌های عصبی ( اعصاب حرکتی ) کنترل‌کننده آن‌ها است. این آزمایش می‌تواند اختلالات اعصاب محیطی، اختلالات عضلانی و هم چنین اختلالات مربوط به انتقال پیام از عصب به عضله را تشخیص دهد.

اعصاب حرکتی پیام‌های عصبی را به ماهیچه‌ها منتقل می‌کنند تا منقبض شوند. در آزمایش نوار عصب و عضله از گیره‌های کوچکی به نام الکترود استفاده می‌شود تا با اتصال به بدن پیام های عصبی را به صورت نمودار نمایش دهند. این آزمایش معمولا در افرادی با علائم مرتبط با بیماری های عضلات و اعصاب توسط پزشک درخواست می‌شود. این علائم در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد:

· فلج شدن عضلات

· سوزش دست و پا

· بی حسی

· ضعف عضلات

· درد و انقباضات ماهیچه ای

· برخی انواع درد ران(1)

تفسیر جواب نوار عصب و عضله

نتایج نوار عصب و عضله می تواند نشان دهنده بیماری های مختلف اعصاب و عضله باشد. انواع این بیماری‌ها شامل موارد زیر است :

· بیماری‌های ماهیچه‌ای مثل دیستروفی ماهیچه‌ای یا پلی میوزیت

· بیماری‌های مرتبط با ارتباط عضلات اعصاب مثل میاستنی گراویس

· بیماری‌های اعصاب محیطی ( عصب‌هایی از بدن که خارج از مغز و نخاع قرار دارند ) مثل سندرم تونل کارپال یا نوروپاتی محیطی

· بیماری مرتبط با اعصاب حرکتی مغز و نخاع مثل فلج اطفال یا اسکلروز آمیوتروفیک

· بیماری‌های مرتبط با ریشه اعصاب مثل دیسک بیرون زده نخاع (2)

البته باید در نظر گرفت تفسیر جواب نوار عصب و عضله همیشه نشان دهنده بیماری مشخصی نیست با این حال این آزمایش می‌تواند لیست بیماری‌های مضنون به ابتلا در فرد را کاهش دهد و در تشخیص بیماری اصلی کمک کننده باشد. گزارش نوار عصب و عضله توسط متخصص نوشته می شود و پزشک با توجه به علائم فرد آن را تفسیر می‌کند.

در گزارش نوار عصب و عضله با اصطلاحات متعددی مواجه خواهید شد. در اینجا به توضیح برخی از این اصطلاحات می پردازیم:

• Amplitude : سیگنالی الکتریکی است که به صورت موج نمایش داده می شود و شدت آن متناسب با طول موج آن است.
  • : Conduction velocity (CV) سرعت جریان الکتریکی در امتداد عصب را نشان می‌دهد.
  • : Duration شاخص طول که در حقیقت طول مدت زمان جریان الکتریکی را نشان می‌دهد.
  • : Conduction block کاهش سیگنال‌ها در یک ناحیه خاص بدن را بیان می‌کند برای مثال در حالت نرمال این پدیده در هنگام عبور جریان از مچ دست دیده می‌شود. این حالت در بعضی بیماری‌ها از جمله سندرم تونل کارپال دیده می‌شود.
  • F reflex : جریان F نوعی جریان الکتریکی است که در امتداد نخاع حرکت می‌کند .هر گونه تغییر در این جریان می‌تواند نشان دهنده انسداد در اعصاب نخاعی باشد.
  • : H reflex جریان H از اعصاب محیطی به نخاع جریان پیدا می‌کند. این جریان معادل رفلکس پیام عصبی در ران عمل می‌کند.

ادامه تفسیر نتایج نوار عصب و عضله

Normal EMG

هنگامی که عضلات در حالت استراحت هستند، مقدار فعالیت الکتریکی بسیار کمی دارند. اگر عصبی ماهیچه را تحریک کند، ماهیچه یک جریان الکتریکی به نام MUP ایجاد می‌کند. هرچه عضله بیشتر منقبض شود این جریان الکتریکی بیشتر خواهد بود که در نوار عصب و عضله قابل مشاهده می‌شود. این جریان بیانگر طبیعی بودن عملکرد عصب و عضلات است.

Activity at rest

در برخی بیماری‌های اعصاب محیطی از جمله سندرم تونل کارپال با نوروپاتی محیطی، عضلات در زمان استراحت فعالیت غیر ارادی دارند که نشان دهنده اختلال در اعصاب متصل به ماهیچه است. همچنین این وضعیت می‌تواند نشان دهنده التهاب یا بیماری های ماهیچه ای باشد. فعالیت در هنگام استراحت به صورت انقباض غیرارادی و امواج قوی در نوار عصب و عضله دیده می‌شود.

Abnormal activity during contraction

هنگامی که عضله منقبض می‌شود اعصاب تعداد زیادی از واحد‌های عضلات را تحریک می‌کنند. در بیماری‌های اعصاب محیطی اعصاب کمتری به عضلات متصل است و در بیماری های عضلانی شدت انقباض واحد های انقباضی کمتر است. الگوی جریان الکتریکی در نوار عصب و عضله می تواند بیانگر بیماری باشد که پزشک با تفسیر ان و بررسی علائم، بیماری را تشخیص می دهد. (3)

1. https://www.healthline.com/health/electromyography

2. https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/emg/about/pac-203939