عفونی

تفسیر آزمایش کرونا ct

عدد سی تی چیست؟ و تفسیر عدد ct در آزمایش کرونا در این مقاله بخوانید:


ارسال جواب آزمایش

همین الان، تفسیر آزمایش کرونا خود را بصورت تخصصی و اورژانسی از پزشکان متخصص دکتر لاندا بشنوید؟


از زمانی که همه گیری ویروس کرونا آغاز شده است ، بحث بر سر سوالات زیادی در رابطه با آزمایش کرونا مطرح بوده است، سوالاتی چون: کدام آزمایشات باید انجام شود؟ از چه کسی و چند بار انجام شود؟ اکنون ، متخصصان اپیدمیولوژی و سایر متخصصان علوم پزشکی بحث جدیدی را آغاز کرده اند. آنها اکنون می گویند که آزمایشگاه‌ها باید نه تنها مثبت بودن فرد را بررسی کنند، بلکه عدد دیگری نیز که به عنوان مقدار سیکل آستانه ( CT ) شناخته می شود ( که نشان می دهد فرد آلوده چه مقدار ویروس دارد ) را نیز گزارش کنند.(1)


مقاله مرتبط : تفسیر آزمایش کرونا


آزمایش کرونا سی تی

آزمایش استاندارد مرسوم، با جداسازی و افزایش RNA ویروسی با استفاده از روشی موسوم به واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) ویروس SARS-CoV-2 را شناسایی می کند که متکی به چندین چرخه تقویت و تولید مقدار قابل شناسایی و بسیار زیادی از RNA ویروس است. عدد CT تعداد چرخه‌های لازم برای شناسایی ویروس را نشان می‌دهد. دستگاه‌های PCR پس از رسیدن به نقطه تشخیص ویروس متوقف می‌شوند. اگر بعد از 37 تا 40 سیکل سیگنال مثبت مشاهده نشود، آزمایش کرونا منفی است. اما نمونه هایی که مثبت می‌شوند، می توانند با مقادیر بسیار مختلفی از ویروس مثبت شوند. عدد CT با تعداد ویروس رابطه معکوس دارد. آزمایشی که پس از 12 بار سیکل ( با CT 12 ) نتیجه‌ای مثبت ثبت می کند، بیش از 10 میلیون برابر ماده ژنتیکی ویروسی بیشتری از نمونه‌ای با مقدار CT 35 دارد.

باید توجه کرد که یک نمونه می تواند مقادیر CT متفاوتی را در دستگاه های مختلف آزمایش بدهد و سواب های نمونه‌گیری مختلف از یک فرد نیز می تواند نتایج متفاوتی از سی تی داشته باشد.(1)

سیکل آستانه یک پارامتری نیمه کمی است که به طور کلی میزان غلظت ماده ژنتیکی ویروسی در یک نمونه بیمار را پس از آزمایشپی‌سی‌آر به سه دسته کم، متوسط یا زیاد دسته‌بندی می‌کند یعنی تقریباً به ما می گوید چه تعداد ویروس در نمونه بیمار ما وجود داشته است.(2)


ارسال جواب آزمایش

همین الان، تفسیر عدد CT در آزمایش کرونا خود را بصورت تخصصی و اورژانسی از پزشکان متخصص دکتر لاندا بشنوید؟


تفسیر عدد ct در آزمایش کرونا

CT کم

Ct کم نشانگر غلظت بالا‌یی از ماده ژنتیکی ویروس است و به طور معمول، به معنی میزان بالایی از عفونت است.

CT زیاد

Ct بالا نشانگر غلظت کمی از ماده ژنتیکی ویروسی است که به طور معمول، به معنی خطر کمتری از عفونت است.

امکان دارد، همچنین عدد Ct بالا، سناریوهای دیگری را نیز مانند عفونت زودرس، نمونه گیری نامناسب و… را مطرح کند که پزشک در زمان تفسیر با توجه به شرایط فرد و علائم به آن توجه می‌کند.(2)

منابع:

1- https://www.sciencemag.org/news/2020/09/one-number-could-help-reveal-how-infectious-covid-19-patient-should-test-results

2- https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/926410/Understanding_Cycle_Threshold__Ct__in_SARS-CoV-2_RT-PCR_.pdf

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *