عفونی

تفسیر آزمایش سی ار پی کرونا

نوع ارتباط آزمایش CRP با Crona را در این مطلب می‌خوانید:

پروتئین فعال سی (مخفف سی ار پی) توسط کبد هنگام بروز هرگونه التهاب و عفونت ساخته می‌شود. بسته به شدت و میزان عفونت، کبد، مقادیر مختلفی از سی ار پی را وارد جریان خون می‌کند. این پروتئین شاخصی غیر اختصاصی برای تشخیص التهاب است. همچنین این آزمایش، در تشخیص هرگونه عفونت‌ حاد و مزمن در بدن از جمله ابتلا به کرونا کاربرد دارد. (شکل 1)

CRP چیست ؟

شکل 1 : مولکول CRP در زیر میکروسکوپ الکترونی

کرونا یک بیماری عفونی است که می تواند در افراد به صورت خفیف تا شدید بروز یابد. فرد ممکن است علائم متنوعی را از جمله تب، سرفه، تنگی نفس، خستگی، بدن درد، سردرد و از دست دادن بویایی و چشایی داشته باشد. این ویروس می‌تواند ریه را درگیر کند. این وضعیت بسیار خطرناک است و می تواند موجب آسیب شدید به ریه و حتی مرگ شود. (1)

voice_169010

تفسیر آزمایش سی ار پی کرونا

شاخص سی ار پی شاخص پیش‌بینی کننده در بیماری کرونا است. میزان این پروتئین نشان دهنده شدت بیماری است. هرچقدر میزان سی ار پی بیشتر باشد، نشان دهنده شدیدتر بودن بیماری و درگیری ریه است.

علت این پدیده احتمالا تولید بیش ازحد سایتوکاین‌های التهابی است. سایتوکاین ها مولکول‌هایی هستند که توسط سلول‌های سیستم ایمنی تولید می‌شود و می‌تواند با عوامل بیماری زا مبارزه کند. گاها این مولکول‌ها بیش از حد تولید و می‌توانند بافت‌های بدن از جمله ریه را تخریب کنند. تولید بیش از حد سایتوکاین ها باعث افزایش سی ار پی می‌شود.هم چنین در برخی بیماران مبتلا به کرونا عفونت باکتریای به صورت ثانویه ایجاد می‌شود. این وضعیت نیز می‌تواند CRP را افزایش دهد.

آزمایش CRP در بررسی کارایی درمان کرونا نیز کاربرد دارد. کاهش تدریجی این پروتئین نشان دهنده کارایی درمان وبهبودی فرد است. میزان نرمال سی ار پی مقادیر 0 تا mg/l 10 است .مقادیر بالاتر از 10mg/l نشان دهنده وجود التهاب در بدن است. به طور میانگین افراد مبتلا به کرونا سی ار پی بین 30mg/l تا 50 mg/l دارند. هر چه مقدار آن در فرد بالاتر باشد نشان دهنده شدید‌تر بودن کرونا و احتمال بیشتر درگیری ریه است. (2و3) در این شرایط با پزشک مشورت کنید.

سایر مقالات مناسب شما

voice_299809

منابع:

1. https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/symptoms-testing/symptoms.html

2. https://www.medicalnewstoday.com/articles/322138

3. https://www.aidian.eu/latest-covid-19-updates-and-supportive-diagnostic-tools/crp-and-covid-19

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *