بیوشیمی

تفسیر آزمایش ادرار 24 ساعته

خواندن جواب آزمایش ادرار 24 ساعته در این مطلب بیاموزید:

در آزمایش ادرار 24 ساعته، پارامتر‌های مختلفی، بسته به درخواست پزشک بررسی می‌شود. در این آزمایش همه‌ی ادرار دفع شده فرد طی 24 ساعت در ظرفی مخصوص جمع‌آوری می‌شود. ظرف نمونه به آزمایشگاه منتقل و آنجا پارامتر‌هایی چون حجم ادرار، پروتئین، کراتینین، VMA و … مورد آزمایش قرار می‌گیرد. ادرار توسط کلیه تولید و مواد زائد خون را تصفیه کرده و با بازجذب مواد فیلتر شده در تنظیم آب، حفظ پروتئین‌، الکترولیت‌ و سایر ترکیبات بدن نقش مهمی را ایفا می‌کند. مواد زائد خون توسط کلیه‌ها پاکسازی و از طریق ادرار از بدن دفع می‌گردد.(1)

voice_855365

با شناسایی ترکیبات غیر طبیعی در ادرار می‌توان بسیاری از بیماری‌ها را در مراحل ابتدایی آن تشخیص داد. آزمایش ادرار 24 ساعته میزان مواد دفعی مختلف ادرار جمع آوری شده در طی 24 ساعت را بررسی می‌کند. بطور معمول این آزمایش نیازمند مراقبت یا ناشتایی خاصی قبل انجام آن نیست، با این حال ممکن است پزشک شرایط مشخصی را برای جمع آوری ادرار برای بعضی از پارامتر‌های مد نظر خود، درخواست کند. (2)

تفسیر آزمایش ادرار 24 ساعته

در آزمایش ادرار 24 ساعته می‌توان غلظت پروتئین‌، هورمون‌ها، مواد معدنی و سایر مواد شیمیایی مختلف را با توجه به نیاز بیمار اندازه‌گیری کرد. این آزمایش در تشخیص بیماری هایی چون موارد زیر کاربرد دارد:

  • نفروپاتی دیابتی
  • فشار خون
  • نفریت لوپوسی
  • عفونت مکرر مجاری ادراری
  • انسداد مجاری ادراری
  • سندرم آلپورت
  • سندرم نفروتیک
  • کلیه پلی کیستیک(3)

حجم نرمال ادرار 24 ساعته چقدر است ؟

حجم نرمال ادرار 24 ساعته بین 800 تا 2000 سی سی است. دو ماده دفعی مهم، در ادرار کراتینین و پروتئین است که در ادرار 24 ساعته اندازه گیری می‌شود.

کراتینین در آزمایش ادرار 24 ساعته ( creatinine )

در نتیجه متابولیسم ماهیچه‌های ما ساخته می‌شود. این ماده تقریبا به مقدار ثابتی ساخته و از طریق کلیه و ادرار دفع می‌شود. به این دلیل که کراتینین به طور مداوم ساخته و دفع می‌شود، مقدار کراتینین ادرار شاخص مناسبی برای بررسی عملکرد کلیه است . اگر کلیه فعالیت نداشته باشد مقدار کراتینین ادرار کاهش می‌یابد و درصورت آسیب شدید کلیوی کراتینین شدیدا افزایش می‌یابد.

آزمایش ادرار 24 ساعته یکی از دقیق ترین آزمایش‌ها برای اندازه گیری کراتینین به منظور ارزیابی عملکرد کلیه‌ها است. انجام ورزش‌های شدید یا آسیب ماهیچه‌ای در طول 24 ساعت انجام آزمایش می‌تواند موجب افزایش کراتینین ادرار شود. میزان نرمال کراتینین ادرار 24 ساعته mg/day 500- 2000 است.

دفع پروتئین در آزمایش ادرار 24 ساعته ( protein )

پروتئین‌های خون به طور طبیعی از کلیه فیلتر و به خون بازگردانده می‌شوند و پروتئینی در ادرار دفع نمی‌شود و یا مقدار بسیار کمی از آنها در حالت نرمال وارد ادرار می‌شوند که در جواب آزمایش گزارش نمی‌شود.

وجود پروتئین در آزمایش آنالیز ادرار معمول (UA ) نیز بررسی می‌شود، ولی آزمایش ادرار 24 ساعته روش دقیق‌تری برای این اندازه‌گیری است. در دوران حاملگی به علت افزایش جریان کلیوی ممکن است پروتئین بیشتری در ادرار دفع شود اگر میزان پروتئین دفع شده در ادرار بیشتر از مقدار نرمال باشد می‌تواند نشان دهنده ابتلا به پره اکلامپسیا باشد. میزان نرمال پروتئین در ادرار 24 ساعته کمتر از mg/day 150 است. (4)

افزایش پروتئین ادرار می‌تواند نشان دهنده بیماری‌های مختلفی از جمله موارد زیر باشد:

· بیماری خودایمنی مثل لوپوس و سندرم گودپاستور

· التهاب حاد کلیه

· بیماری‌های قلبی

· همولیز داخل عروقی ( وضعیتی با تخریب گلبول‌های قرمز خون )

· پره اکلامپسی

· جراحت

· سرطان کلیه

· نارسایی قلبی(5)

اگر درجواب آزمایش خون و ادرار خود شاهد نتایجی غیر طبیعی هستید و یا علی رغم طبیعی بودن نتایج شاهد علائمی در بدن خود هستید، اکنون با پزشکان دکتر لاندا برای شنیدن تفسیر آزمایش خود اقدام کنید.

voice_664939

منابع:

1. https://www.hopkinsmedicine.org/health/treatment-tests-and-therapies/24hour-urine-collection

2. https://www.esht.nhs.uk/wp-content/uploads/2017/06/0452.pdf

3. https://www.labcorp.com/tests/003277/protein-total-quantitative-24-hour-urine

4. https://www.glowm.com/lab-text/item/1

5. https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/16428-proteinuria#:~:text=What%20is%20proteinuria%3F,should%20remain%20in%20the%20blood.

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *