عفونی

تفسیر آزمایش igg و igm hsv

در این مطلب درباره‌ی نتایج آزمایش ویروس اچ اس وی می‌خوانید:

hsv عفونتی شایع منتقله از راه جنسی است که موجب هرپس می‌شود. علائم و عوارض ویروس هرپس می‌تواند در بخش‌های مختلف بدن بروز ‌کند با این حال عمدتا ناحیه تناسلی و دهان را درگیر می‌کند. دو نوع ویروس و عفونت هرپس hsv1 و hsv2 وجود دارد. hsv1 هرپس دهانی نامیده می‌شود و معمولا موجب تبخال و یا آبله در صورت، لب و اطراف دهان می‌شود. این نوع ویروس از طریق تماس لب‌ها، لیوان و وسایل مشترک با فرد مبتلا به ویروس hsv منتقل می‌شود. hsv2 معمولا موجب هرپس و تبخال تناسلی می‌شود و راه انتقال آن، ارتباط جنسی و تماس پوستی است. هر دو hsv1 و hsv2 همیشه موجب بروز علائم نمی‌شوند و بسیاری از افراد از ابتلای خود بی‌اطلاع‌اند.

ویروس هرپس

ویروس HSV

voice_150452

تفسیر آزمایش igg و igm hsv

دو آزمایش IgM HSV و IgG HSV آزمایش بررسی تولید آنتی بادی‌ علیه ویروس اچ‌اس‌وی می‌باشند و در واقع خود ویروس هرپس را بررسی نمی‌کنند بلکه نشان دهنده پاسخ سیستم ایمنی بدن به آن می‌باشند. زمانی که آنتی بادی ویروسی در بدن شخصی وجود داشته باشد، به این معنی است که به تازگی یا در گذشته ویروس یا اجزای آن وارد بدن وی شده است.

آنتی بادی پروتئین‌های اختصاصی هستند که بدن در پاسخ به ویروس‌ها و عوامل خارجی برای از بین بردن و خنثی سازی آنها می‌سازد. وجود آنتی بادی به این معنی است که فرد به ویروس مبتلا شده و بدن به آن پاسخ داده است. گلبول‌های سفید بدن ما بر ضد ویروس اچ اس وی دو نوع آنتی بادی اختصاصیIgM و IgG را در خون آزاد می‌کنند که در آزمایش igg و igm hsv سنجیده می‌شوند. آنتی بادی IgM در ابتدای عفونت و در مرحله حاد و اخیر در بدن ساخته می شود. آی جی ام بلافاصله پس از شروع عفونت اولیه ساخته و تا چند هفته در خون باقی می‌ماند و سپس سطح آن کاهش می‌یابد در حالی که آنتی بادی IgG بعد از IgM در بدن ساخته می‌شود و معمولا در این مرحله تولید آنتی بادی چند هفته افزایش می‌یابد و سپس تدریجا کاهش یافته و ثابت می‌شود و معمولا تا آخر عمر در خون باقی می ماند.

تفسیر آزمایش اچ اس وی

تفسیر آزمایش igg و igm hsv

در تفسیر آزمایش igg و igm hsv جواب منفی به معنی نرمال و طبیعی بودن تلقی می‌شود و به این معنی است که فرد با ویروس hsv تماس نداشته است. در افرادی ممکن است،جواب آزمایش بعد از گذشت چند ماه بدلیل کاهش سطح آنتی بادی و یا دلایل دیگر، بصورت کاذب منفی شود. گاهی نیز ممکن است، در بدن فرد، آنتی بادی دیر‌تر از حدمعمول تولید شود. همچنین بطور معمول نیز، چند هفته طول می‌کشد، IgG در بدن تولید شود و قبل از این بازه زمانی ممکن است نتیجه آزمایشHSV IgG منفی شود. به همین علل، توصیه می‌شود، 2 تا3 هفته پس از انجام آزمایش منفی، آزمایش تکرار شود.

نتیجه مثبت آنتی بادی hsv1و hsv2 نشان دهنده این است که فرد به ویروس مبتلا شده است. (1) عفونت با HSV 1 و HSV2 می‌تواند علائم اختصاصی را در فرد ایجاد کند.HSV 2 معمولا موجب عفونت ادراری تناسلی می‌شود و اغلب بزرگسالان را مبتلا می‌کند.HSV 1 موجب عفونت ناحیه صورت و لب می‌شود اگر چه ممکن است در موارد نادری نواحی تناسلی را نیز درگیر کند.

تشخیص قطعی عفونتHSV معمولا بر پایه علائم بالینی و آزمایش انجام می‌شود. علاوه بر آزمایش igg و igm hsv، که به روش الایزا است، آزمایش HSV به روش PCR که بر پایه بررسی ماده ژنتیکی ویروس است نیز به صلاحدید پزشک ممکن است نیاز باشد، انجام ‌شود. اگرچه در ابتدا در موارد بدون علامت و یا تشخیص داده نشده همان آزمایش آنتی بادی های IgG IgM توصیه می‌شود. (2) تفسیر آزمایش igg و igm hsv توسط پزشک با توجه شرایط بیمار صورت می‌گیرد.

voice_551878

منابع

1. https://www.healthline.com/health/serum-herpes-simplex-antibodies#results

2. https://www.mayocliniclabs.com/test-catalog/Clinical+and+Interpretive/84429hs

3. کتاب تتا

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *