عفونی

تفسیر آزمایش hsv pcr

معنی جواب آزمایش اچ اس وی پی سی آر را در مطلب می‌خوانید:

هرپس تناسلی ( hsv) ویروس ) یکی از شایع ترین عفونت‌های منتقله جنسی( STD ) است. اغلب افراد مبتلا بدون علامت هستند و یا علائم بسیار خفیفی دارند. در نتیجه از عفونت خود، آگاه نیستند. البته در برخی افراد عفونت موجب عود دوره ای زخم های دردناک و خارش دار در ناحیه تناسلی می‌شود. آزمایش hsv pcr می‌تواند بر روی مایع مترشحه از زگیل و تاول، مایع مغزی نخاعی و نمونه پاپ اسمیر انجام شود.

این آزمایش وجود یا نبود ماده ژنتیکی ویروس را بررسی می‌کند. در ابتدا ماده ژنتیکی از نمونه استخراج و سپس به کمک آنزیم، تکثیر و در مرحله بعدی تشخیص صورت می‌گیرد. سپس به کمک نشانگرهای زیستی حضور ماده ژنتیکی ویروس بررسی می‌شود. در این آزمایش هر دو نوع هرپس یک و هرپس دو ردیابی می‌شود.(1)

تفسیر آزمایش hsv pcr

تفسیر آزمایش پی سی آر اچ اس وی به صورت زیر است:

· مثبت ( Positive ) به معنی وجود ویروس است. این نتیجه به این معنی است که فرد مبتلا به عفونت هرپس است. در این حالت نیز فرد ممکن است بدون علامت باشد.

· منفی (Negative ) به معنی نبود ویروس در نمونه فرد است. این نتیجه به این معنی است که فرد با ویروس در تماس نبوده و مبتلا نیست.( شکل1 )

عکس آزمایش hsv pcr

شکل 1 : جواب آزمایش آزمایش hsv pcr

می‌تواند دو نوع ویروس هرپس در جواب آزمایش گزارش شود:

· hsvنوع 1: موجب تبخال روی لب می‌شود. این نوع هرپس معمولا با بوسیدن یا استفاده از وسایل خوردن و نوشیدن مشترک منتقل می‌شود.

· Hsv نوع 2: موجب تبخال در ناحیه تناسلی می‌شود. این نوع هرپس هم چنین در نوزادان تازه متولد شده از مادر مبتلا نیز دیده می‌شود. هرپس نوع 2 از طریق رابطه جنسی منتقل و در برخی موارد موجب زخم در ناحیه دهان نیز می‌شود.

آزمایش hsv pcr عمدتا در مادران بارداری که نتیجه آزمایش الایزا آنها نشان دهنده ابتلا به ویروس است و هم چنین افراد مبتلا به علائم عصبی و … به صلاح دید پزشک برای بیمار درخواست می‌شود. (2)

پس از مواجه فرد،این ویروس به سلول‌های عصبی زیر پوست مهاجرت کرده و غیر فعال باقی می‌ماند. بعدها معمولا ویروس با گذر زمان مجددا بروز می‌کند و موجب تبخال می‌شود. عواملی همچون استرس، بیماری، شریک جنسی جدید و یائسگی و… موجب بروز مجدد بیماری می‌شود. در موارد نادری از بیماری ویروس به مغز یا نخاع سرایت می‌کند و موجب انسفالیت ( التهاب مغزی ) و سایر علائم مغزی نخاعی می‌شود که بسیار خطرناک است.(1)

ویروس hsv به طور کلی موجب تبخال کوچک و دردناک مشابه زخم در روی پوست یا بافت‌های زیرین پوستی در گلو، بینی، مجاری ادراری، مقعد و واژن می‌شود. در رابطه با تفسیر جواب آزمایش و وضعیت خود با پزشک مشورت کنید.

سایر مقالات مناسب شما

voice_208244

منابع

1. https://stanfordhealthcare.org/medical-conditions/sexual-and-reproductive-health/genital-herpes.html\