بیوشیمی

تفسیر آزمایش hdl

تفسیر آزمایش اچ دی ال را در این مطلب بخوانید:

هدف از این آزمایش اندازه گیری مقدار hdl کلسترول خون است.اچ‌دی‌ال یکی از انواع اصلی مولکول‌هایی با ساختار چربی و پروتئین ‌( لیپوپروتئین )، مسئول حمل کلسترول در خون می‌باشد. این لیپوپروتئین به طور عمده از ترکیب پروتئین و مقدار کمی کلسترول تشکیل شده است. HDL کلسترول مازاد را از بافت‌های بدن برداشته و آن را برای دفع به کبد حمل می‌کند به همین دلیل کلسترول HDL به نام کلسترول خوب شناخته می‌شود. هرچقدر سطح HDL بالاتر باشد احتمال تشکیل پلاک کمتر و در نتیجه ریسک ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی کمتر خواهد بود.(1)

voice_224641

تفسیر آزمایش hdl

آزمایش HDL به منظور ارزیابی ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مخصوصا قلب انجام می‌شود. این آزمایش اغلب به همراه سایر آزمایشات پنل چربی درخواست و نتیجه آن درکنار سایر نتایج و وضعیت فرد توسط پزشک تفسیر می‌شود. سطح اچ‌دی‌ال در ارزیابی عملکرد دارودرمانی، بیماری‌های چربی خون نیز درخواست می‌شود. عوامل مختلفی از جمله سن، جنسیت، وضعیت استعمال سیگار و هم چنین سابقه ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی بر تفسیر آزمایش hdl تاثیر می‌گذارد.(2)

جواب آزمایش HDL اغلب با واحد میلی گرم در دسی لیتر خون گزارش می‌شود و بطور کلی میزان نرمان آن به صورت زیر است:

گروه پرخطر در ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی

· مردان کمتر از 40 mg/dlیا mmol/L1.0

· زنان کمتر از 50mg/dl یا mmol/L1.3

گروه در خطر متوسط ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی

· مردان 40-50mg/dl یا mmol/L1.0-1.3

· زنان 50-59 mg/dl یا mmol/L1.0-1.5

گروه کم خطر در ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی

· مردان و زنان 60 mg/dl ( mmol/L1.55 ) و بیشتر (1)

در اغلب افراد مقدارHDL بالاتر از 60 mg/dl به معنی احتمال پایین ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است. همچنین بالا بودن اچ دی ال ممکن است به علت مصرف برخی داروها، مصرف زیاد الکل یا مشکلات تیروئیدی نیز باشد. در بیماری‌های حاد بلافاصله پس از وقوع حمله قلبی و در زمان مواجهه با عوامل استرس زا ( استرس ناشی از عمل جراحی، سانحه رانندگی و غیره ) سطح کلسترول خون به طور موقت کاهش می‌یابد. به همین علت آزمایشHDL باید زمانی انجام شود که فرد در سلامت نسبی به سر می برد.(1)

برطبق تحقیقات HDL پایین در افراد با افزایش ریسک بیماری ها قلبی عروقی همراه است. در طول دوره بارداری سطح HDL خون ممکن است دچار تغییراتی شود بنابراین برای حصول اطمینان از نتایج باید حداقل 6 هفته پس از خاتمه بارداری انجام شود. برای شنیدن تفسیر آزمایش HDL خود با پزشک مشورت کنید.

voice_476270

منابع:

1. کتاب تتا

2. https://labtestsonline.org/tests/hdl-cholesterol

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *