سایر بخش ها

تفسیر آزمایش C3

دلایل افزایش و کاهش آزمایش جزء C3 کمپلمان را در این مطلب می‌خوانید:

آزمایش C3 چیست؟

آزمایشC3، آزمایش خونی است که مقدارپروتئینی به همین نام را در بدن اندازه­‌گیری می­کند. این ترکیب، مهم و فراوان­‌ترین پروتئین سیستم کمپلمان است که به نابود کردن ویروس و باکتری­‌های بیماری‌­زا کمک می­‌کند. سیستم کمپلمان مجموعه‌­ای از پروتئین­‌ها است که با ایجاد منافذی در غشای میکروب­، آن­ها را از بین می­برد. از این آزمایش برای چک کردن افرادی که احتمال وجود بیماری خودایمنی در آنها وجود دارد استفاده می­‌شود. بیماری خودایمنی اختلالی است که در آن بدن به اشتباه به سلول­‌های خود حمله کرده و باعث بروز مشکلاتی در ارگان‌­ها می‌­شود. همچنین این تست در بررسی روند درمان در افراد مبتلا به این دسته از بیماری­ها نیز کاربرد دارد. این آزمایش ممکن است در شرایط زیر نیز انجام شود:

voice_141146

· عفونت­‌های قارچی

· gram negative septicemia (عفونت خون با باکتری‌های گرم منفی)

· عفونت‌های انگلی مانند مالاریا

· Paroxysmal Nocturnal Hemoglobinuria (PNH) که نوعی آنمی نادر و خطرناک است.

· شوک (2)

تفسیر آزمایش C3

رنج نرمال برای کمپلمان C3 بین 80 تا 160 میلی­گرم در هردسی‌­لیتر خون است با این حال اگر نتیجه آزمایش فرد خارج از این رنج باشد نیز لزوما به ­معنای ابتلای فرد به بیماری نیست. تفسیر آزمایش C3 ممکن است بسته به سن، جنسیت، سابقه بیماری، متد استفاده شده در آزمایش و… در افراد مختلف متفاوت باشد و توسط پزشک با در نظر این شرایط صورت می‌گیرد. لازم به ذکر است که مقدار این پروتئین در خون پس از صدمه و یا عفونت افزایش پیدا می‌­کند، اما زمانی که سیستم کمپلمان درحال پاسخ به بیماری‌هایی چون لوپوس است سطح این فاکتور در خون کاهش می­‌یابد (1).

دلایل کاهش سطح سی تری

کاهش سطح سی3 می­‌تواند به­‌صورت ارثی و یا اکتسابی رخ دهد، اگر تنها سطح این پروتئین خاص در شما پایین و مقدار سایر کمپلمان­‌ها طبیعی باشد، عامل ایجاد عارضه احتمالا ژنتیکی است که این شرایط ریسک ابتلا به بیماری­های خودایمنی در آینده را افزایش می‌­دهد. در اغلب موارد چندین جزء از این سیستم به­‌طور همزمان کاهش پیدا می‌­کنند که در این­صورت این اختلال، نتیجه یک بیماری است. برای مثال کاهش C3 و C4 در فرد می­‌تواند از علائم لوپوس و یا درمواردی بیماری‌های کبدی باشد (1). عوامل دیگری از جمله موارد زیر نیز می‌­توانند با کاهش این فاکتور در ارتباط باشند:

· عفونت­‌های باکتریایی

· سیروز

· گلومرولونفریت

· هپاتیت

· آنژیوادم ارثی (ادم عروقی)

· رد پیوند کلیه

· نفریت لوپوسی

· سوءتغذیه (2)

اگر نمونه خون گرفته شده به خوبی نگهداری نشود، ممکن است سطح C3 به شکل کاذب پایین بیاید. به علاوه اگر این پروتئین به عنوان بخشی از آزمایش بررسی تمام اجزای کمپلمان‌­ها انجام شده باشد و نتیجه آن سطح پایین پروتئین سی3 را اعلام کند، نیاز است آزمایش تکرار شود.

دلایل افزایش سطح سی تری

اگر شما تحت درمان بیماری مانند لوپوس هستید، ممکن است سطح کمپلمان­های 3 و 4 درشما افزایش پیدا کند که طبیعی است و نشان می­‌دهد درمان موثر بوده است. افزایش سی3 در موارد زیر نیز دیده می­شود:

  • ulcerative colitis (کولیت زخمی)
  • انواع سرطان مانند لوکمی و سرطان هوچکین (2،3)

برای تفسیر دقیق­‌تر نیاز است که مقدار این پروتئین با سایر اجزای کمپلمان­ مانند C4 مقایسه شده و در ادامه باتوجه به نظر پزشک اقدامات بعدی انجام شود. (1)

voice_189548

1. https://www.urmc.rochester.edu/encyclopedia/content.aspx?contenttypeid=167&contentid=complement_c3_blood

2. https://www.ucsfbenioffchildrens.org/medical-tests/complement-component-3-(c3)

3. https://www.webmd.com/a-to-z-guides/what-is-complement-c3-test

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *