عفونی

تفسیر آزمایش 2me

در این مقاله، به بررسی آزمایش 2me در تشخیص بیماری بروسلوز و تفسیر آن، می‌پردازیم:

آزمایش 2me تستی است که برای تشخیص بیماری بروسلوز انجام می­‌شود. این بیماری که با نام‌­های دیگری ازجمله تب مدیترانه‌ای، تب مالت و تب موج‌دار نیز شناخته می‌شود، شایع­‌ترین عفونت مشترک بین انسان و دام است که توسط باکتری بروسلا به وجود می‌آید. معمولا این باکتری از یکی از سه راه زیر از حیوانات به انسان منتقل می‌­شود:

مصرف لبنیات خام: باکتری بروسلا در شیر حیوانات آلوده وجود دارد و ممکن است با مصرف شیر غیرپاستوریزه، بستنی، کره و پنیر به انسان منتقل شود. این باکتری می‌تواند ازطریق گوشت خام یا نیم پز حیوانات آلوده نیز منتقل شود.

voice_947693

استنشاق هوای آلوده به باکتری: بروسلا به ­راحتی در هوا پخش شده و کشاورزان، شکارچیان، تکنسین­‌های آزمایشگاهی و کارگران کشتارگاه را از طریق تنفس هوای آلوده، مبتلا می‌سازد.

لمس خون و مایعات بدن حیوانات آلوده: باکتری­‌های موجود در خون، مایع منی یا جفت حیوان آلوده می­‌توانند ازطریق بریدگی یا زخم وارد جریان خون انسان شوند. از آنجایی که تماس‌­های معمول با حیوانات مانند دست­‌زدن یا بازی کردن با آن­ها باعث عفونت نمی­‌شود، به‌­ندرت شخص از حیوان خانگی خود تب ­مالت می‌­گیرد. با این وجود، افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند باید از دست زدن به سگ­‌هایی که به این بیماری مبتلا هستند خودداری کنند.

معمولا Brucellosis از فردی به فرد دیگر سرایت نمی‌کند، اما در موارد معدودی این بیماری در حین تولد یا از طریق شیرِ مادر به کودک منتقل می­‌شود. به ندرت ممکن است بروسلوز به­ وسیله فعالیت جنسی، ازطریق خون یا تزریق مغز استخوان آلوده گسترش پیدا کند (1،2،3).

علائم تب مالت

علائم ممکن است چندروز تا چندهفته پس از آلوده شدن فرد بروز پیدا کند که بسیار شبیه­ به سرماخوردگی است مانند تب، سردرد، کمردرد، کم­ شدن اشتها، عرق شبانه، ضعف و… اما درصورتی­‌که بیماری شکل مزمن به ­خود گیرد، عوارض آن خطرناک‌­تر بوده و می‌­تواند شامل موارد زیر شود:

  • التهاب پوشش داخلی حفره‌­های قلب (اندوکاردیت): یکی از جدی­‌ترین عوارض بیماری است و درصورتی‌­که درمان نشود می­‌تواند به دریچه‌­های قلب آسیب رسانده یا آن­‌ها را ازبین ببرد. این عارضه، علت اصلی مرگ­ و ­میر ناشی از بروسلوز می‌­باشد.
  • آرتروز: التهاب مفاصل با درد، سفتی و تورم به­‌ویژ ه در زانو، لگن، مچ پا، مچ دست و ستون فقرات است. درمان التهاب مفاصل ستون‌­فقرات (spondylitis) یا مفاصلی که قسمت تحتانی ستون­‌فقرات و لگن را به هم متصل می‌کنند (sacroiliitis) ممکن است بسیار سخت باشد وحتی باعث آسیبی ماندگار شود.
  • التهاب و عفونت بیضه‌ها (epididymo-orchitis): باکتری­‌های بروسلا می‌توانند اپیدیدیم را ،لوله پیچ ­خورده ­ای که مجرای دفران و بیضه را به هم متصل می‌­کند، آلوده کنند. ممکن است این عفونت به خود بیضه سرایت کرده و باعث تورم و درد شدید شود.
  • التهاب و عفونت طحال و کبد: تب­ مالت ممکن است بر طحال و کبد نیز تاثیر گذاشته و باعث بزرگ ­شدن بیش ­از ­حد آن‌­ها شود.
  • عفونت­‌های سیستم عصبی مرکزی: این مورد شامل اختلالات تهدیدکننده زندگی مانند التهاب غشاهای اطراف مغز و نخاع (مننژیت) یا التهاب خود مغز (آنسفالیت) می‌­باشد (3,2).

تفسیر آزمایش 2me یا 2-mercaptoethanol

از متداول­‌ترین راه­‌های تشخیصی بروسلوز، استفاده از تست‌­های سرولوژیک ازجمله wright، 2me و… می­‌باشد. در روند تشخیص این بیماری درصورتی‌­که آزمایش رایت منفی شود، تست coombs wright برای بررسی نتایج کاذب احتمالی انجام می‌­شود. و درصورتی­‌که نتیجه تست wright مثبت شود، 2me به عنوان تستی مکمل برای افتراق بروسلوز فعال از غیرفعال انجام می­‌شود (4).

آزمایش 2 مرکاپتواتانول، ایمنونوگلوبولین­‌هایG (IgG) را شناسایی می­‌کند. درصورتی‌که تیترحاصل از این آزمایش بالاتر از 1:80 باشد، نتیجه آزمایش مثبت اعلام شده و به­ معنای عفونت فعال در فرد است. تیترهای بالاتر از 1:160 که باعلائم فرد نیز سازگار باشند، به­‌شدت بیانگر عفونت می‌­باشند. و درنهایت تیتر­های بالاتر از 1:320 در مناطق اندمیک (بومی) بیماری، اهمیت ویژه­‌ای داشته و فرد باید هرچه سریعتر درمان را شروع کند (5).

به‌­علاوه از این آزمایش برای بررسی روند درمان در افراد مبتلا به brucellosis نیز کاربرد دارد. درواقع افت سریع در مقدار IgG که به ­وسیله این تست اندازه‌­گیری می‌­شود، از نشانه‌های درمان موفق است. (افت سطح IgG نسبت به کاهش IgM فاکتور مناسب‌­تری برای تعیین موفقیت ­آمیز بودن درمان است) (7،6).

درمان

هدف در درمان این بیماری، تسکین علائم موجود، جلوگیری ازعود مجدد بیماری و جلوگیری از عوارض بعدی است که بامصرف آنتی‌­بیوتیک صورت می­‌گیرد. آنتی­‌بیوتیک‌­های تجویز­شده توسط پزشک، حداقل باید به مدت 6 هفته مصرف شوند. علائم بیماری ممکن است تا چندماه با بیمار همراه بوده و به ­طور کامل ازبین نروند (6).

voice_762614

منابع:

1. https://emedicine.medscape.com/article/213430-overview#a4

2. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/brucellosis/symptoms-causes/syc-20351738

3. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/brucellosis/diagnosis-treatment/drc-20351744

4. https://www.webmd.com/a-to-z-guides/brucellosis-symptoms-treatment

5. https://emedicine.medscape.com/article/213430-workup#c6

6. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30742950/ (10.1016/j.micpath.2019.02.011)

7. https://thescipub.com/pdf/10.3844/ajidsp.2012.1.4

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *