هورمون شناسی

بالابودن lh در زنان نشانه چیست؟

در این مقاله، به بررسی LH در زنان و دلایل آن می‌پردازیم:

luteinizing hormone (LH) هورمونی است که از غده هیپوفیز در مغز ترشح شده و در هردوجنس زن و مرد، وظایفی را برعهده دارد. این هورمون در خانم‌­ها بر تخمدان­ اثر گذاشته و آزادشدن تخمک را تسهیل می­کند؛ درحالیکه در آقایان بر ترشح تستوسترون از بیضه­‌ها موثر است. مقادیر پایینی از هورمون لوتئینی در کودکان نیز وجود دارد که ترشح آن در سال­‌های نزدیک به بلوغ، افزایش پیدا کرده و آزادشدن استروژن از تخمدان یا تستوسترون از بیضه­‌ها را تحریک می­کند. سطح بالا یا پایین این فاکتور می‌­تواند همراه با مشکلاتی ازجمله ناباروری، اختلال در چرخه­‌قاعدگی زنان، میل­‌جنسی پایین در آقایان و بلوغ زودرس یا دیررس کودکان باشد. سطح LH در خون، توسط آزمایشی به همین‌­نام سنجیده می‌­شود (1).

voice_987654

چه‌­موقع نیاز به اندازه­‌گیری LH است؟

این آزمایش به دلایل متعددی توسط پزشک درخواست می­‌شود. در مواردی ممکن است به‌­عنوان بخشی از مراحل تعیین علت ناباروری یا بررسی اختلالات احتمالی غده هیپوفیز توصیه شود. از علائم بیماری‌­های مرتبط با این غده می­توان به خستگی بیش‌­ازحد، کاهش وزن ناگهانی، ضعف و کاهش اشتها اشاره کرد. عوامل دیگری که می‌­توانند منجر به تجویز این تست شوند، وابسته به جنسیت افراد متفاوت اند. برای مثال انجام این آزمایش در خانم‌­ها، به پزشک در موارد زیر کمک می­‌کند:

· بررسی علت ناباروری

· تعیین زمان تخمک­‌گذاری که در این بازه احتمال بارداری بیشتر است

· تشخیص علت دوره­‌های قاعدگی نامنظم یا توقف آن­ها

· تایید شروع یائسگی یا دوران قبل از آن؛ یائسگی زمانی است که دوره‌­های پریود در یک خانم متوقف شده و درادامه امکان بارداری وی وجود ندارد. معمولا این اتفاق در 50 سالگی شروع می­‌شود (1،2).

در آقایان، اندازه‌­گیری هورمون لوتئینی در شرایطی که میل جنسی یا سطح تستوسترون در فرد کاهش یافته یا توده عضلانی بسیار پایین است، انجام می­‌شود. این فاکتور در کودکان، باهدف تشخیص بلوغ­‌های زودرس یا دیررس سنجیده می­‌شود. بلوغ زودرس شرایطی است که در آن، دختر و پسر به­‌ترتیب قبل از 9 و 13 سالگی به بلوغ برسند و درصورتی­‌که این اتفاق تا 13 سالگی دختران یا 14سالگی در پسران به تاخیر بیفتد، بلوغ دیررس نامیده می­‌شود (1،2).

تفسیر آزمایش LH

رنج نرمال این هورمون وابسته به سن، جنسیت، سابقه پزشکی، روش استفاده‌­شده در آزمایشگاه و… متفاوت است و جواب آزمایش نمی­تواند به‌­طورقطع به­‌معنای بیماری یا سلامتی کامل باشد. محدوده ­طبیعی برای این هورمون در خانم­‌ها به مرحله‌­ای از سیکل جنسی که فرد در آن قرار دارد وابسته است و به شرح زیر می‌­باشد:

– در فاز فولیکولی (حدود دو هفته اول سیکل جنسی): 1.68 – 15 IU/mL

– روز تخمک­‌گذاری (که درحالت ایده­‌آل، 14 امین روز سیکل می­باشد): 21.9 – 56.6 IU/mL

– فاز لوتئال (حدود دو هفته دوم سیکل جنسی): 0.61 – 16.3 IU/mL

– پس از یائسگی: 14.2 – 52.3 IU/mL

در دخترانی که هنوز به بلوغ نرسیده­‌اند (کودکان 1 تا 10 ساله)، سطح LH، پایین­‌تر و حدود 0.03-3.9 IU/L می­‌باشد. این بازه برای آقایان معمولا 1.24–7.8 IU/L درنظر گرفته می­‌شود (3).

بالابودن lh در زنان نشانه چیست؟

افزایش سطح این هورمون در زنان می‌­تواند بیانگر اختلالی در عملکرد تخمدان­‌ها باشد که نارسایی اولیه­ تخمدان نامیده می­‌شود. از عوامل ایجادکننده این عارضه می‌­توان به موارد زیر اشاره کرد:

· عملکرد ضعیف تخمدان­‌ها

· ناهنجاری‌­های ژنتیکی مانند سندرم ترنر

· قرارگرفتن درمعرض برخی­از اشعه­‌ها

· سابقه مصرف داروهای شیمی­‌درمانی

· اختلالات خودایمنی

· تومور تخمدان

· بیماری تیروئید یا آدرنال

· سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

کاهش سطح این هورمون درکنار FSH (هورمون محرک فولیکول) می‌­تواند بیانگر نارسایی ثانویه تخمدان‌­ها باشد؛ بدین معنا که بخش دیگری از بدن منجر به اختلالی در عملکرد تخمدان‌­ها شده‌­است. در بسیاری از موارد، این موضوع در نتیجه‌­ی مشکلاتی در بخش­‌هایی از مغز مانند هیپوفیز رخ می­‌دهد. در نهایت دقت داشته‌­باشید که نتیجه آزمایش LH به‌­تنهایی برای تشخیص وضعیت فرد کافی نیست و باید با پزشک مشورت کرده و درصورت نیاز، تست‌­های بیشتری را انجام دهید (4).

voice_626155

منابع:

1. https://medlineplus.gov/lab-tests/luteinizing-hormone-lh-levels-test/

2. https://www.webmd.com/a-to-z-guides/luteinizing-hormone-test

3. https://www.medicalnewstoday.com/articles/324122#normal-lh-ranges-and-what-they-mean

4. https://www.healthline.com/health/lh-blood-test#results

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *