مادر و جنین

بالا بودن بودن wbc در آزمایش خون در بارداری

در این مقاله به بررسی دلایل و علائم بالابودن WBC یا همان گلبول‌های سفید خون در دوران بارداری می‌پردازیم.

بالا بودن بودن wbc در آزمایش خون در بارداری

در دوران بارداری برای بررسی سلامت مادر و جنین، آزمایش شمارش کامل سلول های خون (CBC) انجام می‌شود. WBC یا گلبول‌های سفید یکی از انواع سلول‌هایی هستند که در این آزمایش شمارش می‌شوند. رنج نرمال این سلول‌ها در دوران بارداری به شرح زیر است:

  • · در سه ماهه اول بارداری: 5700 تا 13600 گلبول‌ سفید در هر میکرولیتر خون
  • · سه ماهه دوم: 5600 تا 14800
  • · در سه ماهه سوم: بین 5400 تا 16900 گلبول‌ها در هر میکرولیتر خون

زنان در دوران بارداری، باید بیش از پیش مراقب سلامت خود باشند. بالا بودن wbc در آزمایش خون، به ویژه در سه ماهه سوم بارداری اهمیت زیادی دارد و ممکن است احتمال مسمومیت، زایمان زودرس و تولد نوزاد با وزن کم و سیستم ایمنی ضعیف را افزایش دهد (۱).

دلایل بالا بودن wbc در آزمایش خون بارداری

1. استرس: در دوران بارداری فشار عاطفی، روانی و ترس از اتفاقات پیش رو باعث افزایش استرس‌ در زنان باردار می‌شود. سیستم ایمنی در موقعیت‌های استرس‌زا برای محافظت از بدن، گلبول‌های سفید بیشتری تولید می‌کند که این مکنیسم منجر به بالارفتن احتمال افزایش wbc در خون می‌شود.

نوتروفیل‌ها گروهی از انواع سلول‌های ایمنی هستند که بیشترین تعداد گلبول‌های سفید در خون را تشکیل داده و معمولا اولی گلبول‌های سفیدی هستند که در پاسخ به استرس افزایش می‌یابند.

2. عفونت‌ها: سیستم ایمنی در مبارزه با عفونت‌های ناشی از باکتری‌ها و ویروس‌ها، با افزایش تولید wbc واکنش نشان می‌دهد. عفونت‌های میکروبی، عفونت‌های ادراری و سرماخوردگی، آسیب‌های بافتی، جراحت و سوختگی، از جمله عواملی هستند که تعداد گلبول‌های سفید در خون را افزایش می‌دهند.

واکنش سیستم ایمنی در دوران بارداری بسیار مهم و تا حدودی مفید است؛ اما با توجه به خطرات افزایش wbc برای زنان باردار، بهترین راه مقابله با عفونت‌ و افزایش گلبول‌های سفید، پیشگیری از مواجه با جراحت و عفونت‌ها است (2).

3. آلرژی: حساسیت به مواد آلرژن، آسم، درماتیت و بیماری‌های التهابی مانند آرتریت معمولاً باعث سرفه‌های خشک، تورم و قرمزی در برخی از نواحی بدن و افزایش تعداد گلبول‌های سفید در این نواحی می‌شوند.

4. لوسمی یا سرطان خون: احتمال ابتلا به سرطان خون در دوران بارداری بسیار نادر است، اما در صورت بروز آن، احتمال لکوسیتوز (افزایش گلبول‌های سفید) در خون افزایش می‌یابد. حتی برخی از بیماری‌های خود ایمنی مانند بیماری کرون و بیماری گریوز می‌توانند گلبول‌های سفید خون را افزایش دهند. علاوه بر سرطان خون، سرطان‌های مثانه و کلیه هم می‌توانند باعث افزایش تعداد گلبول‌های سفید در زنان باردار شوند.

5. مصرف مسکن‌ها در برخی از زنان باردار باعث افزایش گلبول های سفید خون می‌شود (۳).

علائم افزایش گلبول‌های سفید در زنان باردار

عوارض جانبی عفونت‌ و افزایش گلبول‌های سفید ممکن است با علائمی مانند تب، خستگی، درد عضلانی، تعرق شبانه و کاهش وزن همراه باشد. اگرچه برخی از مادران باردار ممکن است این علائم را نیز تجربه نکنند (۴).

منابع:

(۱)https://www.vinmec.com/en/news/health-news/obstetrics-gynecology-and-assisted-reproductive-technologies-art/high-white-blood-cell-during-pregnancy-is-dangerous/

(۲)https://www.tsmp.com.au/blog/high-white-blood-cell-count-during-pregnancy.html

(۳)https://www.medicinenet.com/high_white_blood_cell_count_in_pregnancy/article.htm

(۴)https://www.verywellhealth.com/neutrophils-high-during-pregnancy-5223737

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *