خون شناسی

بالا بودن lymphocyte در آزمایش خون

گلبول‌های سفید یکی از اجزای مهم سیستم ایمنی می باشند. آنها به بدن‌تان کمک می‌کند تا با آنتی ژن‌ها، باکتری‌ها، ویروس‌ها و سمومی که بیمارتان می‌کند، بجنگد:

بالا بودن lymphocyte در آزمایش خون

ارسال جواب آزمایش

همین الان، تفسیر آزمایش CBC و lymphocyte خود را بصورت تخصصی و اورژانسی از پزشکان متخصص دکتر لاندا بشنوید.

Lymphocytes در آزمایش خون چیست؟

لنفوسیت یکی از انواع گلبول‌های سفید بدن می‌باشد. هر کدام از انواع گلبول‌های سفید وظایف خاص خود را دارند با این حال با همکاری و هماهنگی با یکدیگر با بیماری‌ها و میکروب‌ها می‌جنگند.

blood-cells

گلبول‌های سفید یکی از اجزای مهم سیستم ایمنی می باشند. آنها به بدن‌تان کمک می‌کند تا با آنتی ژن‌ها، باکتری‌ها، ویروس‌ها و سمومی که بیمارتان می‌کند، بجنگد. اگر پزشکتان به شما بگوید سیستم ایمنی‌تان ضعیف شده است احتمالا به این معنی است گلبول‌های سفید در جریان خونتان کافی نیست. (1) مغز استخوان ما بصورت مداوم سلول‌هایی را تولید می‌کند که به لنفوسیت تبدیل خواهند شد. بعضی از آنها وارد جریان خون می شوند اما بیشتر آنها به سیستم لنفاوی خواهند رفت. سیستم لنفاوی گروهی از بافت‌ها و ارگان‌ها مانند طحال، لوزه و غدد لنفاوی هستند که بدنتان را از عفونت‌ها محافظت می‌کنند.

حدود 25 درصد از لنفوسیت‌های جدید، در مغز استخوان می‌مانند و لنفوسیت بی خواهند شد. 75 درصد باقی مانده به تیموس شما می روند و تبدیل به لنفوسیت تی می‌شوند. لنفوسیت‌های بی و تی با یکدیگر علیه عفونت‌ها می‌جنگند. آزمایش CBC نمی‌تواند این دو را از یکدیگر افتراق دهد و درصد لنفوسیت در آزمایش CBC، مجموع هر دو نوع این سلول‌ها می باشد. لنفوسیت‌B با شناسایی آنتی ژن‌ها به پلاسماسل تبدیل می‌شود و علیه آن آنتی ژن، پادتن تولید می‌کند. سه نوع لنفوسیتT در بدن ما وجود دارد که هر کدام نقش خود را دارند:

· سلول‌های تی سلول‌کش

· سلول‌های تی کمک کننده

· لنفوسیت تی تنظیم کننده

لنفوسیتT Cytotoxic که تی سل کشنده نیز نام دارد، سلول‌های خودی عفونی شده، سلول‌های سرطانی و سلول خارجی مانند عضو پیوندی و … را از بین می‌برد. لنفوسیت‌های تی کمک کننده به لنفوسیت‌های بی و دیگر لنفوسیت‌های تی کمک می‌کنند. لنفوسیت تی تنظیم کننده (Regulatory T cells) فعالیت سیستم ایمنی را تنظیم می‌کنند و مانع از بوجود آمدن بیماری‌های خودایمنی و حساسیت‌ها می شوند(1)

عوامل تاثیر گذار بر شمارش لنفوسیت

اگر هر کدام از موارد زیر را دارید با پزشک خود آن را در میان بگذارید تا آن را در تحلیل و تفسیر جواب آزمایش بدنتان مد نظر قرار دهند.

· اخیرا عفونتی داشته‌اید.

· سابقه شیمی درمانی

· سابقه رادیوتراپی

· مصرف دارو‌های استروئید مانند آمپول دگزامتازون

· ابتلا به HIV

· جراحی اخیر

· بارداری

· استرس زیادی هنگام نمونه گیری آزمایش خون (1)

عوامل دیگری چون سن، جنس، وراثت و ارتفاع از سطح دریا نیز بر نتایج این آزمایش موثر است.

علت بالا بودن لنفوسیت در آزمایش خون

لنفوسیتوزیس یا بالا بودن لنفوسیت معمولا بدلیل یک عفونت اتفاق می‌افتد با این حال افزایش تعداد لنفوسیت بمدت طولانی می‌تواند به دلایل خطرناک تری چون موارد زیر باشد:

· عفونت‌های ویروسی چون سرخک ، اوریون و مونونوکلئوز

· آدنوویروس‌ها

· هپاتیت

· آنفولانزا

· سل

· انگل توکسوپلاسما ( شکل یک )

· سیتومگالوویروس

· تب مالت

· عفونت عروق خونی

· سرطان خون لنفوسیتی مزمن

· ایدز و HIV ( هم باعث کاهش هم باعث افزایش ) (1)

چرخه-زندگی-توکسوپلاسما

شکل 1 (5)

و دلایل دیگر بالا بودن lymphocyte در آزمایش خون :

· بیماری‌های التهابی چون آرتزوز

· عوارض جانبی بعضی از داروها

· ضربه و آسیب بافتی مثلا در تصادف

· بعد از جراحی برداشتن طحال

· انواع خاصی از سرطان‌ها (2)

در لنفوسیتوزیس تعداد لنفوسیت‌های خون به بیش از 109 × 4-5/1 در بالغین و 109 × 5/1-8/8 در کودکان می رسد.(4)

مقاله مرتبط : تفسیر آزمایش cbc

علائم بالا بودن لنفوسیت چیست؟

لنفوسیتوزیس به خودی خود علائمی ندارد با این حال فرد ممکن است با توجه به بیماری زمینه‌ای خود علائم مختلفی را تجربه کند. علائم از خفیف تا شدید می‌توانند متفاوت باشند. (2)

سایر آزمایشات مرتبط:

· CBC

· Blood Smear

· Hemoglobin

· Hematocrit

· White Blood Cell Count ) WBC )

· White Blood Cell (WBC) Differential

· Reticulocytes

· Platelet Count

· Bone Marrow Aspiration and Biopsy (منبع3)

سایر مطالب مناسب شما