بیوشیمی

بالا بودن iron در آزمایش خون

دلایل افزایش آهن در جواب آزمایش خون خود را در این مطلب بخوانید:

آهن، iron یا Fe یک ماده معدنی مغذی ضروری است که بدن برای ساختن گلبول های قرمز خون به آن نیازمند است. آهن درون هموگلوبین گلبول‌های قرمز که پروتئین حمل کننده اکسیژن از ریه‌ها به سایر بخش‌های بدن می‌باشد، وجود دارد. بدن نمی‌تواند آن را بسازد و لازم است این ماده مغذی مهم را از مواد غذایی دریافت کند.( شکل 1 )

آهن و هموگلوبین

شکل1 : iron نقش عمده‌ای در توانایی فعالیت گلبول قرمز دارد.

آهن مواد غذایی در حالت نرمال در روده کوچک جذب و سپس به همراه پروتئین ترانسفرین در بدن جابجا می‌شود. عمده آهن جذب شده در ساخت گلبول‌های قرمز خون و بخش کوچکی در ساخت بقیه پروتئین‌ها مثل میوگلوبین و بعضی آنزیم‌ها مصرف می‌شود. باقی آن در بافت‌ها به شکل فریتین یا هموسیدرین ذخیره می‌شود. بخش اصلی Fe مورد نیاز از غذاهایی مثل گوشت، تخم مرغ و گیاهان برگ‌دار سبز تامین می‌شود. بدن در هنگام رشد ( عمدتا دوران کودکی ) و هم چنین در دوران حاملگی و شیردهی نیاز بیشتری به آن دارد .

آزمایش‌های متنوعی برای اندازه گیری اشکال مختلف آهن بدن وجود دارد که پزشک براساس علایم تستهای مورد نیاز را درخواست می‌دهد. آزمایش iron میزان آهن سرم خون را اندازه می‌گیرد. بالا بودن iron در آزمایش خون می تواند همراه با علائم درد مفصلی، درد ناحیه شکم، کمبود انرژی و کاهش وزن در فرد باشد.

مقدار زیاد iron سمی است. هنگامی که بدن آهن بیشتری در مقایسه با مقدار مورد نیاز خود جذب می‌کند. ذخیره آن به شکل فریتین و هموسیدرین نیز بدن افزایش می‌یابد. در طولانی مدت جذب بیشتر از نیاز آهن موجب تجمع این مولکول‌ها در اعضای داخلی بدن و اختلال در عملکرد آن‌ها می‌شود. برای مثال در بیماری هموکروماتوز، بدن حتی با مصرف مقدار نرمال مواد غذایی حاوی آهن مقدار زیادی از آن را جذب می‌کند. هم چنین تجمع آهن در افرادی که مکمل اهن را بیشتر از مقدار تجویز پزشک مصرف می‌کنند نیز دیده می‌شود.

voice_47246

مقاله مرتبط: فریتین خونم بالاست


بالا بودن iron در آزمایش خون می تواند احتمالا نشان دهنده یکی از حالت های زیر باشد:

· مصرف زیاد مکمل های اهن

مسومیت با سرب

· مسمومیت با سرب

· بیماری‌های کبدی

· بیماری هموکروماتوز

بالا بودن آهن همچنین در افرادی که به تازگی و یا بدلیل بیماری زیاد خون دریافت کرده اند نیز مشاهده می‌شود. توصیه می شود در صورت افزایش آن در آزمایش خون با پزشک متخصص درباره‌ی آن مشورت کنید زیرا ممکن است نیاز به تجویز داروها‌ی کاهش دهنده آهن در بدن باشد.


ارسال جواب آزمایش

تفسیر آنلاین جواب آزمایش خون خود را از پزشک متخصص بشنوید؟


voice_262256

منابع:

1. https://medlineplus.gov/lab-tests/iron-tests/

2. https://www.webmd.com/a-to-z-guides/iron-blood-test

3. https://labtestsonline.org/tests/iron-tests

4. https://www.uofmhealth.org/health-library/hw41550

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *