عفونی

بالا بودن esr و crp در بارداری

آزمایش ای اس آر و سی آر پی چیست ؟ و بالا بودن آن در دوره بارداری چه معنایی میتواند داشته باشد؟ در این مطلب بخوانید:

پروتئین فعال C یا C-Reactive Protein ( مخفف crp) توسط کبد ساخته می شود. این پروتئین در پاسخ به التهاب و عفونت در بدن بالا می‌رود. پروتئین crp یک شاخص غیر اختصاصی التهاب مانند آزمایش فریتین و پروکلسی‌تونین می‌باشد و یکی از حساس ترین پروتئین‌های فاز حاد محسوب می شود. معمولا جواب آزمایش Crp افزایش یافته نشان دهنده وجود التهاب و عفونت در بدن است. (1) ( شکل 1 )

آزمایش سی آر پی - دکتر لاندا

شکل 1 : ساختار مورلکولی CRP

آزمایش سرعت رسوب گلبول‌های قرمز یا Erythrocyte Sedimentation Rate (به اختصار ESR ) میزان رسوب گلبول‌های قرمز خونی در یک لوله حاوی خون را در مدت زمانی مشخص اندازه می‌گیرد. در حالت نرمال گلبول‌های قرمز نسبتا آرام رسوب می‌کنند و رسوب سریع‌تر این گلبول ها احتمالا نشان دهنده وجود عفونت در بدن است. (2)

voice_249268

مقاله مرتبط: بالا بودن esr در آزمایش خون نشانه چیست ؟


میزان esr در زنان باردار بخاطر تغییرات فیزیولوژیک بدن در بارداری افزایش می یابد. در واقع این وضعیت به علت افزایش فیبرینوژن خون و پلاسما و کاهش غلظت هموگلوبین خون رخ می‌دهد. در زنان باردار CRP نیز به علت تغییرات فیزیولوژیک بدن در بارداری افزایش می‌یابد. میزان esr در زنان باردار با بالا رفتن سن جنین افزایش می‌یابد.( شکل 2 )

بارداری

شکل 2 :

بر طبق یک پژوهش که بر روی جمعیتی 1000 نفری از زنان باردار سالم انجام گرفته است، میزان نرمال esr در زنان باردار بین mm/h 4 تا 112 است. علاوه بر سن جنین میزان هموگلوبین نیز بر میزان esr اثر می‌گذارد. در زنان باردار که به کم خونی مبتلا نیستند، در نیمه اول حاملگی میزان نرمالesr بین mm/h 18 تا 48 و در در نیمه دوم حاملگی بینmm/h 30 تا 70 است. (3)

میزان نرمال crp در بارداری در مقایسه با زنان سالم غیر باردار بالاتر است. میزان نرمال crp در بارداری بین mg/L 1.5 تا 15 است. این میزان در هنگام زایمان افزایش می‌یابد. (4)

بالا بودن esr و crp در بارداری

هردو آزمایش esr و Crp در زنان باردار در مقایسه با زنان غیر باردار افزایش پیدا می‌کند. این به این معنی است که میزان نرمال این دو در زنان باردار با زنان سالم متفاوت است. با این حال همچنین بالا بودن esr و crp در بارداری می‌تواند، نشان دهنده وجود التهاب و یا سایر بیماری‌ها نیز باشد.

Esr بالاتر از نرمال در زنان باردار می‌تواند نشان دهنده کم خونی، کاهش آلبومین یا سایر مشکلات حاملگی باشد. esr افزایش یافته هم چنین می‌تواند به علت عفونت‌هایی چون عفونت ادراری،سرماخوردگی و …، بیماری قلبی عروقی و کلیوی و یا ابتلا به سرطان ( این مورد احتمال آن بسیار بسیار کم است بی‌دلیل نگران نشوید مادر عزیز ) باشد. (5)

میزان crp افزایش یافته در بارداری می‌تواند نشان دهنده عفونت باشد. همچنین این وضعیت ممکن است مرتبط با کاهش رشد جنین و سایر مشکلات جنینی مثل زایمان زودرس، وزن کم جنین هنگام تولد، کوچک بودن جثه جنین نسبت به سن جنین و… باشد با این حال در صورت داشتن این شرایط به هیچ عنوان نگران نشوید و تنها با پزشک درباره ی آن مشورت کنید.(6)


ارسال جواب آزمایش

همین الان پزشک متخصص جواب آزمایش خون شما را ببینند؟


voice_559456

منابع:

1. https://labtestsonline.org/tests/c-reactive-protein-crp

2. https://medlineplus.gov/lab-tests/erythrocyte-sedimentation-rate-esr/

3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11762656/

4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8655014/

5. https://labtestsonline.org/tests/erythrocyte-sedimentation-rate-esr

6. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S000293781100437

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *