بیوشیمی

بالا بودن alt و نرمال بودن ast

دو آنزیم ALT و AST از دسته آمینوترانسفرازها، آنزیم‌های متابولیسم پروتئین‌ها هستند که بخش عمده این آنزیم ها در کبد وجود دارد. در این مطلب بیشتر درباره‌ی رابطه‌ی این دو آزمایش بخوانید:

آزمایش‌های کبدی برای بررسی مشکلات کبدی از جمله التهاب و آسیب سلول های کبدی توسط پزشک درخواست می‌شود. از میان آزمایش‌های مختلف، دو تست ALT و AST پرکاربردترین آزمایش‌های خون این دسته هستند.

دو آنزیم ALT و AST از دسته آمینوترانسفرازها، آنزیم‌های متابولیسم پروتئین‌ها هستند که بخش عمده این آنزیم ها در کبد وجود دارد. این آنزیم‌ها در بقیه بافت‌ها از جمله ماهیچه ها نیز به مقدار کم یافت می‌شود. این‌ها مسئول انتقال آمینواسیدها از یک ماده به ماده دیگر هستند. همچنین ALT با اصطلاح SGPT و AST نیز با نام SGOTدر متون پزشکی شناخته می‌شود.

voice_15165

این دو آنزیم درون سلول‌های کبدی هستند و در حالت عادی در خون به مقدار کم یافت می‌شوند. در بیماری‌های کبدی با آسیب و پاره شدن سلول‌های کبدی این دو آنزیم به گردش خون آزاد می‌شوند و در آزمایش مقدار بیشتری را نشان می‌دهند.

اگر مقدار ALT افزایش یابد و مقدار AST نرمال باشد به عبارت دیگر نسبت AST/ALT کمتر از یک باشد می‌تواند نشان دهنده کبد چرب غیر الکلی باشد.

کبدچرب غیر الکلی به طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها اشاره می‌کند. مشخصه اصلی این بیماری‌ها تجمع چربی در سلول‌های کبدی است.

در یک فرد سالم کبد فقط مقدار کمی چربی دارد. در کبد چرب، چربی در سلول‌های کبد به مقدار زیاد تجمع پیدا می‌کند. این تجمع چربی موجب افزایش احتمال ابتلا به دیابت، فشارخون و بیماری‌های کلیوی می‌شود.

این بیماران علامت خاصی ندارند و در برخی افراد درد در قسمت راست شکم˛ خستگی، کبد یا طحال بزرگ شده (معمولا با معاینه پزشک مشخص می شود)˛ آسیت (ورم شکم ) و زردی گزارش شده است. این بیماری درصورت درمان نشدن منجر به سیروز(مرگ سلول های کبدی)می شود. در این شرایط با پزشک مشورت کنید.

voice_885188

منابع:

1. https://www.emedicinehealth.com/liver_blood_tests/article_em.htm

2. https://www.verywellhealth.com/liver-enzymes-1759916

3. https://www.healthline.com/health/nonalcoholic-fatty-liver-disease#outlook

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *