عفونی

ایا در تست پاپ اسمیر hpv را نشان می دهد ؟

تست پاپ اسمیر یک آزمایش غربالگری سرطان دهانه رحم ( مجرای اتصال واژن و رحم ) است که میتواند ما را در تشخیص ابتلا به اچ پی وی کمک کند. در این مطلب بیشتر درباره‌ی آن بخوانید:


ارسال جواب آزمایش

همین الان تفسیر آزمایش پاپ اسمیر خود را از پزشک متخصص بشنوید؟


ویروس HPVشایع ترین بیماری منتقله از راه جنسی است. بیش از 100 نوع مختلف ویروسHPV وجود دارد. برخی انواع صرفا زگیل روی دست یا پا ایجاد می‌کنند و بعضی دیگر زگیل در ناحیه تناسلی دارند. اگر ویروس علائمی در شخص نشان ندهد عفونت پنهان نامیده می‌شود. بیشتر افراد از ابتلای خود به ویروس بی خبرند و برای درمان خود اقدامی نمی‌کنند.

ویروس HPV سلول‌های پوستی را آلوده می‌کند. اگر ویروس به صورت عفونت پنهان سلول های دهانه رحم را آلوده کند. موجب تغییر در سلول های سنگفرشی دهانه رحم شده و سلول ها به صورت غیرطبیعی در می آیند.

voice_335130

ایا در تست پاپ اسمیر hpv را نشان می دهد ؟

تست پاپ اسمیر یک آزمایش غربالگری سرطان دهانه رحم ( مجرای اتصال واژن و رحم ) است. این آزمایش همچنین عفونت پنهان ابتلا به ویروسHPV را می‌تواند مشخص کند. تست پاپ اسمیر، آزمایشی اختصاصی برای تشخیصHPV نیست ولی نتیجه پاپ اسمیر می تواند احتمال وجود عفونت HPV را نشان دهد با این حال تست پاپ اسمیر الزاما به معنی ابتلا به ویروس HPV نیست .

عفونت ویروس HPV و سلول‌های سرطانی باعث تغییر در عملکرد سلول‌ها و ایجاد سلول‌های مستعد سرطان می‌شود. در تست پاپ اسمیر با بررسی سلول‌های دهانه رحم زیر میکروسکوپ شکل سلول‌ها بررسی و هرگونه تغییر در ظاهر و عملکرد انواع سلول‌ها گزارش می شود.

عفونت سلول‌ها با ویروس hpv موجب تغییر شکل سلول‌ها به شکل سلول‌های اپی تلیالی با ضایعات درجه بالا و درجه پایین ( LSIL,HSIL ) می‌شود. در این حالت سلول‌ها در مقایسه با حالت نرمال بزرگتر و نابالغ‌تر هستند. ( شکل 2 )

ایا در تست پاپ اسمیر hpv را نشان می دهد

شکل 2

برخی اوقات در اثر عفونت سلول‌ها به شکل ASCUS ( سلول‌های سنگفرشی غیرطبیعی ) گزارش می‌شوند. در این حالت سلول‌ها از حالت نرمال خارج شده‌اند، هسته سلول‌ها بزرگتر شده و سلول مستعد سرطانی شدن است.

هر دو نوع کم خطر و پرخطر ویروس HPVموجب تغییرات در سلول‌های دهانه رحم می شود. براساس مقالات، 90 درصد عفونت ویروسی با نتیجه LSIL و 70 درصد عفونت ها با نتیجه HSIL خودبخود توسط سیستم ایمنی پاکسازی می شوند.

این نکته نیز بسیار اهمیت دارد که عوامل مختلف دیگری، علاوه بر ویروس HPV می‌تواند باعث تغییر شکل سلول‌های دهانه رحم شود. پس نتیجه غیر طبیعی تست پاپ اسمیر الزاما به معنی ابتلا به ویروس HPV نیست .

با مشورت و صلاحدید پزشک درصورت نیاز باید آزمایش‌های تکمیلی بیشتری برای تشخیص علت عفونت و غیرطبیعی‌ها در جواب آزمایش پاپ اسمیر انجام شود.

voice_215047

منابع:

1. https://www.aafp.org/afp/2003/0601/p2373.html#:~:text=Inflammation,mean%20there%20is%20a%20problem.

2. https://uhs.umich.edu/pap#:~:text=A%20Pap%20test%20screens%20for,that%20HPV%20might%20be%20present.

3. https://www.womenshealthspecialists.org/health-information/abnormal-pap-results/

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *