سونوگرافی

آیا سونوگرافی اشتباه میکند؟

در این مقاله به ببرسی میزان دقت سونوگرافی و دلایل اشتباه در سونوگرافی خواهیم پرداخت:

تقریبا تمام زنان باردار حداقل یکبار در طی بارداری خود سونوگرافی را انجام می‌دهند. متخصصین زنان و زایمان مخصوصا در اواسط سه ماه دوم بارداری معمولا در هفته‌های 16 تا 20 به منظور ارزیابی میزان رشد جنین و غربالگری هرگونه بیماری جنین، سونوگرافی را برای مادران باردار درخواست می‌دهند.

voice_334174

اگرچه سونوگرافی روشی نسبتا قابل اعتماد و بیخطری است با این حال مانند همه روش‌های تصویر برداری و آزمایشگاهی نتایج سونوگرافی نیز امکان اشتباه و مستعد خطاهای انسانی می‌باشد. (مقاله:سونوگرافی چیست؟ ) هرگونه اشتباه جای تاسف دارد، زیرا می تواند باعث ناراحتی شدید عاطفی والدین شود و نوزاد و بارداری را در معرض مداخلات غیرضروری قرار دهد.

در این مقاله به بررسی میزان دقت سونوگرافی و دلایل اشتباه در سونوگرافی خواهیم پرداخت:

میزان دقت سونگرافی در تشخیص نقایص مادرزادی

نقایص مادرزادی شدید و خفیف در طی حدود 3 درصد از همه تولد‌ها اتفاق می افتد. از این تعداد تقریبا از هر 4 نوزاد دارای نقص 3 تا از آنها بوسیله سونوگرافی تشخیص داده می شود. با این حال صحت این آزمایش، ارتباط نزدیکی با مرحله و نوع حاملگی دارد.

به دلایل واضح ، سونوگرافی سه ماهه دوم نسبت به مواردی که در سه ماهه اول انجام می شود ، در تشخیص ناهنجاری های جنین دقیق تر است. پس یکی از عوامل اصلی میزان دقت سونوگرافی زمان انجام آن می‌باشد.

در مطالعه‌ای که در سال 2016 توسط دانشگاه آکسفورد و دانشگاه دکارت پاریس انجام شده نتیجه گیری شد که سونوگرافی زودهنگام قادر به تشخیص ناهنجاری های جنین در حدود 30٪ بارداری های کم خطر و 60٪ بارداری های پر خطر است.

تشخیص برخی از نقایص مادرزادی نسبت به نقصی دیگر راحت‌تر انجام می شود. به عنوان مثال، طبق مطالعه‌ای چند مرکزی توسط دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن میزان تشخیص مثبت نقص اندام جنین با سونوگرافی طبق درصد‌های زیر است:

· سفتی و تغییر شکل مفصل (آرتروگریپوز): 81.3 درصد

· نقص طول اندام: 76 درصد

· تغییر شکل دست: 76 درصد

· انگشتان اضافی: 19.1درصد

در حالی که تلاش زیادی برای افزایش وضوح تصویربرداری سونوگرافی صورت گرفته است، اما هنوز جزئیات ریز می توانند دیده نشوند. اگر خانمی چاق باشد یا بارداری چند قلو داشته باشد، وضوح سونوگرافی ممکن است بیشتر کاهش یابد.

اگرچه سونوگرافی سالم و بدون هیچ نشانه ای از انومالی قطعاً چیز خوبی است، اما کاملاً تضمین نمی‌کند که نوزاد شما بدون هیچ گونه نگرانی از سلامتی متولد شود. مهارت کارشناس و یا پزشکی که سونوگرافی را انجام می‌دهد نیز در دقت سونوگرافی نقش زیادی را بازی می‌کند.

سونوگرافی روشی قابل اعتماد و بدون خطری است که در همه‌ی کشور‌ها بعنوان روشی امن برای بررسی مادر و جنین و اندام‌های درونی بدن ما استفاده می شود.


دکتر-لاندا
voice_849522

منابع:

منبع1:

https://www.verywellfamily.com/diagnosing-congenital-birth-defects-2371407

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *