عفونی

آزمایش هپاتیت non reactive

درباره ی reactive و non reactive جواب آزمایش خون هپاتیت با مطالعه این مطلب بیشتر بدانید:

ویروس هپاتیت Bو هپاتیت C از اصلی‌ترین ویروس‌های ایجاد کننده هپاتیت در انسان می‌باشند. این دو نوع ویروس از طریق خون، اسپرم، ترشحات واژن، لوازم پزشکی آلوده و … منتقل می‌شوند.

voice_55638

آزمایش هپاتیتB non reactive ( HbsAg )

آنتی‌ژن‌های سطح ویروس هپاتیت بی یا HbsAg اولین نشانه عفونت حاد به این بیماری است. این آنتی ژن‌ها هم چنین در فرم مزمن ( طولانی مدت ) عفونت نیز ممکن است در بدن یافت شوند. آزمایشHBSAg وجود آنتی‌ژن هپاتیت بی را در خون را بررسی می‌کند. این آزمایش خون نشان می‌دهد فرد به هپاتیت ب مبتلا شده است یا نه با این حال نتیجه تست با توجه به سن و جنس و تاریخچه پزشکی فرد می‌تواند متغیر باشد.

نتیجه نرمال همان منفی یا nonreactive یعنی آنتی‌ژن هپاتیت ب در فرد وجود ندارد. فرد به هپاتیت مبتلا نیست و عفونت فعال هپاتیت بی در بدن فرد وجود ندارد.

نتیجه مثبت یا reactive یعنی فرد مبتلا به هپاتیت B است .در اغلب افراد بیمار بعد از 6 ماه بهبود پیدا می‌کند. در صورت بهبودی، فرد نسبت به بیماری مصونیت پیدا می‌کند و به دیگران انتقال نخواهد داد با این حال دربرخی پس از گذشت 6 ماه نیز بیماری بهبود پیدا نمی‌کند و بیماری به صورت مزمن درخواهد آمد. فرم مزمن موجب عوارض کبدی از جمله آسیب کبدی می‌شود.

درصورت ابتلا فرد به هپاتیتB ممکن است چند ماه طول کشد، تا علائم در وی بروز کند. این ویروس کبد را آلوده می‌کند. در اغلب افراد بعد از 6 ماه، دیگر در خون وجود ندارد با این حال در تعداد کمی از بزرگسالان و اغلب کودکان ویروس در بدن باقی خواهد ماند. این فرم ابتلا، شکل مزمن هپاتیت بی نامیده می‌شود که می‌تواند منجر به آسیب سلول‌های کبدی، سیروز ( مرگ سلول‌های کبدی ) و یا حتی سرطان کبد شود.

آزمایش هپاتیتC non reactive ( HcvAb )

آنتی بادی ( Ab ) ماده‌ای است که توسط بدن علیه عوامل خارجی که وارد آن شده‌اند تولید می‌شود و آنها را خنثی می‌کند. اگر آنتی بادی هپاتیت سی در نمونه خون فرد نباشد به این معنی است که تاکنون این ویروس وارد بدن نشده است و نتیجه آزمایش هپاتیت nonreactive گزارش می‌شود. یعنی فرد درحال حاضر به هپاتیتC مبتلا نیست.

اگر آنتی بادی در نمونه خون فرد وجود داشته باشد به این معنی است که این ویروس وارد بدن وی شده است و احتمالا فعال است و نتیجه جواب آزمایش HCV Ab به صورت reactive گزارش می‌شود. وجود آنتی بادی در خون لزوما به معنی ابتلا به هپاتیت سی نیست. در این شرایط، برای پیگیری درمان احتمالی مورد نیاز و تشخیص قطعی با پزشک مشورت کنید.

هپاتیت C بیماری خاموش نیز نامیده می‌شود زیرا بسیاری از افراد مبتلا از آلودگی خود بی‌اطلاع هستند. برخی افراد در صورت ابتلا بهبود پیدا می‌کنند ولی در اغلب افراد بیماری به صورت مزمن یا طولانی مدت در می‌آید. فرم مزمن می‌تواند موجب از کار افتادن کبد و حتی سرطان در فرد شود.

مطالب مناسب شما

voice_501668

منابع:

1. https://www.cdc.gov/hepatitis/HCV/PDFs/HepCGettingTested-BW.PDF

2. https://www.urmc.rochester.edu/encyclopedia/content.aspx?contentid=hepatitis_b_surface_antigen&contenttypeid=167

3. https://www.cdc.gov/hepatitis/hcv/HepatitisCTesting.htm

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *