عفونی

آزمایش سی ار پی برای چیست ؟

آزمایش خون crp چه کمکی به پزشک در تشخیص بیماری‌ها دارد ؟ در این مطلب بیشتر آشنا می‌شوید:

آزمایش سی ار پی میزان پروتئین فعال سی را در خون اندازه گیری می‌کند. پروتئین فعال سی ( مخفف سی ار پی ) توسط کبد ساخته و در هنگام بروز التهاب به درون خون ترشح می‌شود. التهاب روشی از سیستم ایمنی بدن ما در محافظت از بافت جراحت دیده یا عفونی است. التهاب موجب درد، قرمزی و تورم این ناحیه از بدن می‌شود. برخی بیماری‌های خودایمنی و مزمن نیز موجب التهاب می‌شوند.

در حالت نرمال مقدار بسیار کمی crp در خون وجود دارد. بررسی حضور این پروتئین در خون در آزمایش سی ار پی به دو روش کمی و کیفی انجام می شود. در روش کیفی میزان نسبی سی ار پی در خون سنجیده می‌شود که به صورت نتیجه منفی یا مثبت گزارش می‌شود. نتیجه منفی نشان دهنده مقدار نرمال سی ار پی در خون و نتیجه مثبت نشان دهنده افزایش آن است. در موارد مثبت شدت میزان سی ار پی از کم به زیاد به ترتیب از + تا ++++ نشان داده می‌شود. در روش کمی میزان دقیق crp در خون اندازه گیری می شود که مقداری برابر یا بیشتر از mg/dl 10 نشان‌دهنده وجود التهاب در بدن است.

voice_854647

آزمایش سی ار پی برای چیست ؟

به صورت کلی آزمایش crp در تشخیص التهاب و عفونت در بدن استفاده می شود. اگر نتیجه آزمایش افزایش سی ار پی را نشان دهد به این معنی است احتمالا در بدن فرد عفونت و یا التهابی وجود دارد. آزمایش سی ار پی اطلاعاتی در باره علت و یا محل عفونت را نشان نمی‌دهد.(1)

سی ار پی می تواند در تشخیص و نظارت عفونت‌های حاد استفاده شود. مانند:

· عفونت باکتریایی شدید در ریه، سیستم گوارشی، پوست و…

· عفونت‌های ویروسی مانند کرونا (مقاله مرتبط: تفسیر آزمایش سی ار پی کرونا )

· عفونت‌های انگلی

· بیماری‌های التهابی لگن (PID)

· و…

این آزمایش هم چنین بر نظارت بر بیماری‌های مزمن التهابی، تشخیص عود و هم چنین ارزیابی درمان بیماری‌های چون موارد زیر کاربرد دارد:

· بیماری‌های التهابی روده

· برخی انواع آرتریت مثل آرتریت روماتوئید

· بیماری‌های خود ایمنی مثل لوپوس یا واسکولیت

سایر کاربرد های آزمایش سی ار پی

· در تشخیص سپتی سمی (عفونت خون) در نوزادان تازه متولد شده

· در نظارت بر بیماران پس از جراحی

· ارزیابی احتمال پس زدن پیوند در بیماران پیوند کلیه
این آزمایش معمولا همراه با آزمایش ESR درخواست می شود. ای اس آر نیز شاخصی برای بررسی التهاب در بدن است.

crp نمی‌تواند مشخصا منجر به تشخیص بیماری شود بلکه پزشک را از احتمال وجود آن باخبر می‌کند تا با بررسی بیشتر آن را تشخیص دهد. التهاب و عفونت در فرد می‌تواند با علائمی چون تب، افزایش ضربان قلب و افزایش تعداد تنفس همراه باشد. (2) افزایش سی ار پی الزاما به معنی بیماری نیست. عوامل متعددی می‌تواند بر سطح آن اثر بگذارد. این عوامل شامل استعمال دخانیات، چاقی، ورزش نکردن و مصرف داروهای ضد بارداری می‌باشد .(1)

voice_308368

منابع:

1. https://medlineplus.gov/lab-tests/c-reactive-protein-crp-test/

2. https://labtestsonline.org/tests/c-reactive-protein-crp

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *