مادر و جنین

آزمایش بتا

در این مطلب خلاصه و مفید درباره‌ی شرایط، اهمیت، دامنه مرجع، ناشتایی، رنج نرمال و … آزمایش beta بخوانید:

آزمایش بارداری (آزمایش بتا)

نیاز به ناشتایی: خیر.

نمونه: خون.

مدت زمان تحویل جواب آزمایش: تا 2 ساعت تا یک هفته

چرا و چه موقع آزمایش انجام می شود؟

voice_429478
  • تشخیص بارداری، و مانیتور کردن بیمار در دوره بارداری
  • مانیتور کردن بیماره های تروفوبلاستیک(trophoblastic disease) و تومورهای سلول نطفه (germ cell tumor) و ارزیابی میزان اثربخشی درمان در این بیماران
  • تست کیفی hCG به طور معمول برای تایید یا رد بارداری انجام می شود.
  • تست کمی hCG برای اندازگیری مقدار hCG موجود در خون انجام می شود.
  • تست کمی hCG در تشخیص بارداری خارج از رحم و نیز نظارت بر وضعیت بیمار پس از سقط جنین کاربرد دارد. پس از سقط جنین سطح hCG خون در آزمایشات متوالی کاهش می یابد.
  • تست کمی hCG در تشخیص و مانیتور کردن بیماری های تروفوبلاستیک و تومورهای سلول نطفه به کار می رود.
  • 10 روز پس از به تعویق افتادن قاعدگی افزایش سطح hCG در خون قابل اندازه گیری است و می توان از این تست به منظور تایید یا رد وقوع بارداری استفاده نمود. با بعضی از روش ها می توان افزایش سطح hCG را در هفته ی اول بارداری نیز اندازه گیری کرد.

شرح: آزمایش خون هورمون بارداری، مقدار این هورمون را تا سطحی مشخص تعیین می‌کند که طبیعتا دقت بیشتری نسبت به آزمایش مثبت و منفی و بی‌بی چک دارد. ده روز پس از تاخیر خونریزی عادت ماهیانه درصورت باردار بودن سطح هورمون بتا اچ سی ج قابل اندازه‌گیری است و می‌تواند باردار بودن یا نبودن را نشان دهد. تولید هورمون بتا اچ سی ج (Beta hCG) بطور پیوسته در سه ماهه اول یک حاملگی طبیعی افزایش می‌باشد، اوج مقدار آن در حدود هفته 10 ام می‌باشد. سطح آن سپس به آرامی در طول دوران حاملگی کم می‌شود و در عرض 4 هفته بعد از زایمان مقدار آن به صفر نزدیک می‌شود و دیگر قابل شناسایی نیست.

روش: کمی‌لومینسانس یا الایزا

آزمایش‌های مرتبط: cbc

محدودیت ها: دقت آزمایش خون بارداری از آزمایش ادرار آن بیشتر است. درصورتی که آزمایش زود انجام شود ممکن است جواب آن منفی کاذب باشد و باید چند روز دیگر تکرار شود.

اهمیت بالینی: این آزمایش با توجه به صلاحدید پزشک علاوه بر بارداری برای تشخیص بیماری ‌های دیگری حتی در مردان نیز ممکن است درخواست شود.

تفسیر نتیجه آزمایش:

  • گنادوتروپین جفتی انسانی به طور طبیعی در خون زنان غیر باردار، غیر قابل اندازه گیری می باشد. در اوایل دوره ی بارداری سطح گنادوتروپین جفتی انسانی خون، به طور متوسط با گذشت هر 3-2 روز، دو برابر می شود. سرعت دو برابر شدن گنادوتروپین جفتی انسانی در اوایل دوره بارداری، در بارداری های خارج از رحم کندتر است.
  • اگر بارداری در خطر از بین رفتن باشد، سرعت افزایش گنادوتروپین جفتی انسانی کندتر بوده و حتی ممکن است سطح گنادوتروپین جفتی انسانی کاهش یابد.
  • سطح گنادوتروپین جفتی انسانی پس از سقط جنین به سرعت کاهش میابد.
  • پس از سقط جنین، عدم کاهش گنادوتروپین جفتی انسانی به سطح پایه (سطح پیش از بارداری) می تواند نشان دهنده ی باقی ماندن بافت های مولد گنادوتروپین جفتی انسانی در بدن زن باردار باشد.
  • کاهش سطح گنادوتروپین جفتی در طول دوره درمان سرطان تروفوبلاستیک، به این معنا است که سرطان به خوبی به درمان پاسخ می دهد و به عکس عدم کاهش یا افزایش سطح گنادوتروپین جفتی در طول دوره ی درمان، نشان دهنده ی عدم پاسخ به درمان است.
  • افزایش سطح گنادوتروپین جفتی پس از پایان دوره ی درمان، معمولا به معنای عود (بازگشت) بیماری است.

نام‌های جایگزین: گنادوتروپین جفتی انسانی (HCG)، گنادوتروپین جفتی.

voice_470712

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *