عفونی

آزمایش wright 2me چیست؟

در این مقاله، با بیماری بروسلوز و تست‌های تشخیصی آن شامل رایت و 2me، آشنا می‌شویم:

بروسلوز یا تب­ مالت یک عفونت باکتریایی است که از حیوانات به انسان منتقل می­‌شود. معمولا افراد با مصرف لبنیات خام یا غیرپاستوریزه آلوده می­‌شوند. در بعضی موارد، بروسلا که عامل این بیماری است می‌­تواند از طریق هوا یا تماس مستقیم با حیوانات آلوده نیز انتقال پیدا کند. علائم این بیماری شبیه­ به سرماخوردگی است که ممکن است از چندروز تاچند ماه پس از ابتلا به عفونت ظاهر شوند. شامل:

voice_706142

– تب

– لرز

– از دست دادن اشتها

– تعریق

– ضعف

– خستگی

– درد مفاصل، عضلات و کمر

– سردرد

این بیماری ممکن است مدتی از بین رفته و هفته یا ماه­‌ها بعد مجدد عود کند. برخی افراد مبتلا به بروسلوز مزمن می‌­باشند که علائمی طولانی مدت را به­‌همراه دارد مانند خستگی مداوم، تب­‌های مکرر، اندوکاردیت (التهاب پوشش داخلی حفره‌­های قلب)، آرتریت (التهاب مفاصل)، اسپوندیلیت (آرتریت استخوان‌­های ستون فقرات) و … (1،2).

تشخیص

تشخیص قطعی این بیماری با جداکردن باکتری‌­های مربوطه از مغز استخوان، خون، مایعات یا بافت­‌های بدن انجام ­می‌­شود. در مواردی که فرد مشکوک به ابتلا به بروسیلوز است، تست­‌های سرولوژی می­‌توانند به تشخیص بیماری کمک کرده و نقش مکمل برای کشت­ باکتری ایفا کنند. آزمایش‌­های wright و 2-me نیز از این گروه می­‌باشند (1،2).

آزمایش wright

این آزمایش با نمونه­‌گیری خون از ورید بازو انجام شده و برای تشخیص brucellosis حاد کاربرد دارد. برای انجام این تست نیاز به هیچ‌گونه آمادگی قبلی نیست و تنها نیاز است ازقبل، پزشک خود را درجریان تمام دارو و مکمل­‌هایی که مصرف می­‌کنید قرار دهید. نتایج تست درقالب تیتر آنتی‌­بادی بیان می‌­شود. در تیتر برابر یا بالاتر از 1:80 جواب آزمایش مثبت اعلام شده و بروسلوز فعال در فرد دیده می‌­شود. اما تیتر­های پایین­تر، بیانگر نتیجه منفی آزمایش است. لازم به ذکر است که در مواردی تیتر­های پایین مانند 1:40 یا حتی 1:20 به همراه علائمی در فرد، احتمال ابتلا به این بیماری را نشان می‌­دهند که در این صورت نیاز است تست مجددا تکرار شود (3،4).

آزمایش 2-me

درصورتی­‌که نتیجه تست wright مثبت شود، 2me به عنوان تستی مکمل برای افتراق بروسلوز فعال از غیرفعال انجام می­‌شود. آزمایش 2me یا 2-mercaptoethanol ایمنونوگلوبولین­‌هایG (IgG) را شناسایی می‌­کند. درصورتی‌که تیترحاصل از این آزمایش بالاتر از 1:80 باشد، نتیجه آزمایش مثبت اعلام شده و به‌­معنای عفونت فعال در فرد است. تیترهای بالاتر از 1:160 که باعلائم فرد نیز سازگار باشند، به ­شدت بیانگر عفونت می‌­باشند. و درنهایت تیتر­های بالاتر از 1:320 در مناطق اندمیک (بومی) بیماری، اهمیت ویژه‌­ای داشته و فرد باید هرچه سریعتر درمان را شروع کند (5،6).

استفاده همزمان از دو آزمایش wright ,2me

درمواردی برای تشخیص دقیق و بهتر بیماری، توصیه می­‌شود تعدادی از تست­‌های سرولوژیک بایکدیگر استفاده شوند. برای مثال دو آزمایش نامبرده wright و 2-me می‌­توانند درکنارهم مورد استفاده قرارگیرند. این رویکرد به افتراق فاز­های مختلف بیماری ازیکدیگر کمک می‌­کند؛ برای مثال در بیماری حاد هردو تست رایت و 2me می‌­توانند مثبت باشند، درحالیکه در بیماری مزمن ممکن است SAT (رایت) منفی و آزمایش دیگر مثبت شود (7).

درمان

درمان تب ­مالت معمولا با آنتی‌­بیوتیک‌­ها و در درازمدت انجام می‌­شود. فرد مبتلا باید حداقل به مدت 6 هفته از آنتی­‌بیوتیک­‌های تجویزی پزشک استفاده کند تا از بازگشت بیماری در آینده جلوگیری شود (8).

voice_936904

منابع:

1. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/brucellosis/symptoms-causes/syc-20351738

2. https://www.mayocliniclabs.com/api/sitecore/TestCatalog/DownloadTestCatalog?testId=8112

3. https://commerce.bio-rad.com/webroot/web/pdf/inserts/CDG/en/63241_881167_EN.pdf

4. https://www.urmc.rochester.edu/encyclopedia/content.aspx?contenttypeid=167&contentid=brucella_antibody

5. https://www.webmd.com/a-to-z-guides/brucellosis-symptoms-treatment

6. https://emedicine.medscape.com/article/213430-workup#c6

7. up to date: Brucellosis: Epidemiology, microbiology, clinical manifestations, and diagnosis

8. https://www.healthline.com/health/brucellosis#treatment

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *