مادر و جنین

آزمایش vdrl در بارداری چیست ؟

در این مطلب درباره‌ی vdrl در جواب آزمایش خون مادر باردار بخوانید:

آزمایش بیماری های مقاربتی سفلیس که به اختصار VDRLنامیده می‌شود. این بیماری توسط باکتری ترپونما پالیدوم ایجاد شده که با نفوذ به بافت پوششی دهان و یا ناحیه تناسلی باعث بروز علائم می‌شود. آزمایش VDRL آنتی بادی ساخته شده بدن در پاسخ به باکتری را اندازه گیری می‌کند. آنتی بادی نوعی مولکول پروتئینی است که سیستم ایمنی برای از بین بردن میکروب‌ها می‌سازد. با اندازه گیری این پروتئین می توان پی برد باکتری در بدن فرد حضور دارد یا نه. (1)

بیماری سفلیس در مادر باردار می‌تواند با علائم زیر همراه باشد:

· زخم کوچک بدون درد در دهان، ناحیه تناسلی، کف دست یا پا

· تورم در غدد لنفاوی نزدیک زخم

· راش های پوستی بدون خارش

این آزمایش صرف نظر از بودن یا نبودن علائم در زنان باردار به منظور غربالگری انجام می‌شود چرا که ابتلا مادر باردار به سفلیس خطرناک است و باید سریعا درمان شود.(1)

آزمایش vdrl در بارداری چیست ؟

در حال حاضر سفلیس در بارداری از دلایل اصلی مرگ و میر نوزدان محسوب می‌شود. سفلیس درمان نشده در حاملگی در نیمی از زنان مبتلا موجب مشکلات جدی از جمله سقط جنین، زایمان جنین مرده، زایمان نوزاد نارس، وزن کم هنگام تولد و ابتلا جنین به بیماری‌های مادرزادی می‌شود. این عوارض بستگی به سن حاملگی، شدت بیماری مادر، میزان درمان و پاسخ ایمونولوژیکی جنین متفاوت است. هم چنین در هنگام عبور جنین از کانال زایمان احتمال ابتلا جنین به سفلیس وجود دارد. این وضعیت بسیار خطرناک و گاها برای نوزاد کشنده است. درمان به موقع مادر می تواند از این اتفاق جلوگیری کند. (2)

دو گروه آنتی بادی وجود دارد که اساس تشخیصی این تست‌ها را تشکیل می‌دهد: دسته اول انتی بادی غیر ترپونمایی است که علیه یک مولکول ناشی از عفونت ترپونما پالیدوم ایجاد می‌شود. دسته دوم مستقیما علیه خود باکتری عامل بیماری است. معمولا غربالگری سفلیس در بارداری طی اولین معاینه و توسط آزمایش وی دی آر ال انجام می‌شود. (4)

نتیجه آزمایش vdrl در بارداری به صورت جواب مثبت یا منفی گزارش می‌شود. تفسیر این آزمایش در بارداری به شرح زیر است:

· اگر نتیجه آزمایش منفی شود به این معنی است که فرد به سفلیس مبتلا نشده است.

· اگر نتیجه آزمایش مثبت شود فرد احتمالا به سفلیس مبتلا شده که پزشک آزمایشات تکمیلی از جمله آزمایشFTA-ABS که به طور اختصاصی حضور آنتی بادی علیه سفلیس را بررسی و برای تائید تشخیص درخواست می‌کند. (3)

آزمایش VDRL گاها دقیق نیست و در برخی موارد آزمایش به طور کاذب منفی می‌شود از جمله این موارد در سه ماه اول ابتلا و در مراحل شدید بیماری است . پس از گذشت سه ماه از ابتلا، بدن شروع به ساخت آنتی بادی، بر علیه باکتری می‌کند به همین علت آزمایش VDRL در ابتدای ابتلا، بصورت کاذب نتیجه منفی را نشان می‌دهد. هم چنین ابتلا به برخی بیماری‌ها از جمله موارد زیر موجب نتیجه کاذب آزمایش vdrl در بارداری می‌شود:

• HIV
  • بیماری لایم LYME (یک بیماری عفونی باکتریایی)
  • مالاریا
  • برخی انواع پنومونی
  • لوپوس
  • سل
  • افراد معتاد موارد مخدر تزریقی

آنتی بادی هایی که علیه سفلیس در بدن تولید می شود حتی پس از درمان بیماری نیز در بدن وجود دارند در نتیجه vdrl هم چنان مثبت خواهد بود.(3) اگر جواب آزمایش وی دی آر ال شما مثبت شده است هر چه سریعتر در این باره با پزشک مشورت کنید.

منابع

1. https://www.healthline.com/health/vdrl-test#procedure