بیوشیمی

آزمایش hs crp

در این مطلب خلاصه و مفید درباره‌ی شرایط، اهمیت، دامنه مرجع، ناشتایی، رنج نرمال و … آزمایش hs crp بخوانید:

سطح پروتئین واکنشی c با حساسیت بالا ( hs-CRP )

نیاز به ناشتایی: خیر.

نمونه: خون.

مدت زمان تحویل جواب آزمایش: 2 ساعت تا 1 روز

چرا و چه موقع آزمایش انجام می شود؟

ارزیابی احتمال بروز بیماری قلبی_عروقی و سایر بیماری های التهابی

تست پروتئین واکنشی C قلبی معمولا به همراه سایر تست ها از جمله آزمایشات پانل چربی ( کلسترول، تری گلیسرید، LDL، HDL)، به منظور ارزیابی احتمال خطر بروز بیماری های قلبی انجاممی شود.

شرح: آزمایش سنجش سطحCRP با حساسیت بالا (hs-CRP) شامل اندازه‌گیری دقیق یک جزء حیاتی از سیستم ایمنی بدن است که می‌تواند خطر ابتلا به حمله و سکته قلبی، سکته مغزی و بهبود بیماری‌های قلبی عروقی بدن را پیش بینی کند.

voice_172541

افرادی که سطوح بالایی از CPR دارند در حدود 2 تا 3 برابر بیشتر از کسانی که سطوح پایین‌تری از CPR دارند در معرض خطر مشکلات قلبی عروقی و سکته قلبی و مغزی می‌باشند . باید توجه داشت این معیار تنها بخشی از پروسه بررسی بیماری های قلبی عروقی است و نتایج سایر آزمایشاتی مانند چربی خون نیز باید لحاظ شود. سطح CRP در اثر التهاب، عفونت، پس از حمله قلبی، جراحی و ضربه نیز افزایش می‌یابد.

روش: نفلومتری، آگلوتیناسیون

آزمایش‌های مرتبط: CHOL، TG، HDL، LDL

محدودیت‌ها: قرص‌های ضد بارداری، IUD ( روشی برای پیشگیری از بارداری )، بارداری و قاعدگی ممکن است سطح CPR را افزایش دهند. این آزمایش حین تخمک گذاری به پایینترین سطح خود می‌رسد.

رنج نرمال:

انجمن قلب و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای ایالات متحده گروه‌های خطر را بر مبنای این آزمایش به شرح زیر تعریف کرده است:

· خطر کم: کمتر از 1.0 میلی گرم در لیتر

· خطر متوسط: 1.0 تا 3.0 میلی گرم در لیتر

· ریسک بالا: بالای 3.0 میلی گرم در لیتر

تفسیر نتیجه آزمایش

  • افزایش میزان پروتئین سی.آر.پی فوق حساس: این افراد در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های قلبی _عروقی قرار دارند.
  • عدم افزایش میزان پروتئین سی.آر.پی فوق حساس: این افراد در معرض خطر کم تری برای ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارند.
  • اگر سطح CPR بسیار حساس در حد بالای محدوده مرجع باشد، خطر بروز بیماری قلبی_عروقی 4_1.5 برابر وقتی است که سطح hs-CRP در حد پایین محدوده ی مرجع باشد.
  • انجمن قلب آمریکا (AHA) و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، گروه های در خطر از نظر بیماری های قلبی _عروقی را به این صورت تعریف می کند:
  1. گروه کم خطر سی.آر.پی فوق حساس: (Low risk)، کم تر از 1/0 میلی گرم در لیتر
  2. گروه در خطر متوسط سی.آر.پی فوق حساس: (Average risk)، 1/0 تا 3/0 میلی گرم در لیتر
  3. گروه پر خطر: (High risk)، بالاتر از 3/0 میلی گرم در لیتر

این معیارها و تعاریف تنها بخشی از کل پروسه ی ارزیابی بیماری های قلبی_عروقی است و حتما باید با در نظر گرفتن نتایج سایر آزمایشات از جمله کلسترول و تری گلیسرید مورد بررسی قرار گیرد> علاوه بر این، کشیدن سیگار، بالا بودن فشار خون و دیابت نیز میزان خطر را افزایش می دهند.

  • برای استفاده از نتایج آزمون سی.آر.پی فوق حساس، جهت تخمین احتمال بروز بیماری های قلبی_عروقی، باید آزمایش در شرایط سلامت نسبی برای شخص انجام شود. از آنجا که سی.آر.پی فوق حساس یک مارکر التهابی است، ابتلا به بیماری های التهابی، عفونی، جراحت و وجود التهاب عمومی در بدن، موجب افزایش سطح CRP و در نتیجه برآورد ناصحیح از احتمال ابتلا به بیماری های قلبی_عروقی می شود.
  • سطح سی.آر.پی فوق حساس در زنان تحت درمان با هورمون جایگزین (HRT) ممکن است دچار افزایش شود، بنابراین می توان از تست سی.آر.پی فوق حساس برای پیش بینی احتمال وقوع مشکلات قلبی_عروقی در آینده استفاده نمود.
  • از آنجا که آزمایشات hs-CRP و CRP هر دو مولکول های مشابهی را اندازگیری میکنند، بنابراین نتایج آزمون hs-CRP در افراد مبتلا به بیماری های التهابی مزمن معمولا معیار مناسبی جهت ارزیابی احتمال خطر وقوع بیماری های قلبی_عروقی نخواهد بود.

نام های جایگزین:CPR بسیار حساس، CPR حساسیت بالا ، پروتئین واکنشی C قلبی ، HS_CPR، سی.آر.پی فوق حساس

voice_47118

منابع:

1- https://labtestsonline.org/tests/high-sensitivity-c-reactive-protein-hs-crp

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *