خون شناسی

آزمایش elliptocyte مثبت چیست ؟

الیپتوزیس در آزمایش CBC چیست ؟ با مطالعه این مقاله بیشتر درباره‌ی آن بدانید:

گلبول‌های قرمز سلول‌هایی هستند که وظیفه انتقال اکسیژن را در بدن ما بر عهده دارند. وضعیت کلی این سلول‌ها با آزمایش cbc مشخص می شود. قرمزی خون ما بخاطر این سلول‌ها می‌باشد. حال این سلول‌ها در شرایط و بیماری‌های مختلف ممکن است، تغییر شکل دهند که بر اساس آن می‌توان به احتمال ابتلا به بیماری خاصی، گمان برد.

voice_327876

ارسال جواب آزمایش

می‌خواهید تفسیر آزمایش cbc خود را از پزشک متخصص بصورت اورژانسی بشنوید؟


آزمایش elliptocyte مثبت چیست ؟

یک بیماری خونی است که در آن گلبول‌های قرمز ( RBC ) به شکل غیر طبیعی و عموما تخم مرغی شکل و کشیده در لام خون محیطی دیده می‌شوند. (شکل 1 ) گلبول قرمز به شکل Elliptocytosis در فرد سالم بسیار به ندرت دیده می‌شود. Elliptocytosis ممکن است در کم خونی فقرآهن و هم چنین marrow infiltrative processes ایجاد شود.

الیپتوزیس rbc

شکل 1

برای بررسی علت این تغییر شکل بهتر است با پزشک مشورت کنید تا با توجه به علایم بالینی و شرایط درمان مناسب را آغاز کنند.

دو اصطلاح Elliptocyte و ovalocyte گاها به جای هم به کار می روند. در اوالوسیت، گلبول‌های قرمز بیضی شکل و تخم مرغی شکل می‌شوند.

گلبول های قرمز الیپتوزیس عموما در بیماران مبتلا به Elliptocytosis ارثی دیده می‌شود. در این افراد بیش از 25 درصد گلبول های قرمز به این شکل هستند.


مقاله مرتبط : آزمایش poikilocytosis مثبت چیست ؟


بیماری Hereditary elliptocytosis

در این بیماری، به علت یک جهش، در ژن سازنده‌ی پروتئین ساختمان دیواره گلبول قرمز نقص ایجاد شده است. در این افراد گلبول‌های قرمز می شکنند و درجات مختلف از آنمی ( کم خونی ) مشاهده می‌شود. این بیماری نادر است و فراوانی آن یک در هر 2500 نفر در نژاد اروپای شمالی است. البته در نژاد آفریقایی و مدیترانه‌ای شایع تر است.

این تغییر شکل RBC موجب علایم متنوعی در افراد می شود، که شامل :

· خستگی

· تنگی نفس

· زردی پوست و چشم ها(یرقان)

· بزرگ شدن طحال

بسیاری از افراد مبتلا به Elliptocytosis ارثی بدون علامت هستند و نیاز به درمان ندارند. برخی نیز کم خونی شدید دارند که ممکن است، پزشک برای کاهش تخریب گلبول های قرمز، درخواست برداشتن طحال را برای بیمار داشته باشند.

voice_328838

منابع:

1. https://medlineplus.gov/ency/article/000563.htm

2. https://www.medicinenet.com/elliptocytosis/definition.html

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *