بیوشیمی

آزمایش PSA

در این مطلب خلاصه و مفید درباره‌ی شرایط، اهمیت، دامنه مرجع، ناشتایی، رنج نرمال و … آزمایش پروستات بخوانید:

آزمایش پروستات

ناشتایی آزمایش: خیر.

نمونه آزمایش: خون.

مدت زمان تحویل آزمایش: یک هفته

چرا و چه موقع آزمایش انجام می شود؟

  • غربالگری سرطان پروستات
  • ارزیابی برای تصمیم گیری جهت گرفتن بیوپسی از پروستات
  • تشخیص عود سرطان پروستات
  • وجود علایم مشکوک به سرطان پروستات مانند اشکال در دفع ادرار
voice_455811

شرح: غده پروستات غده‌ی کوچکی است که زیر مثانه و اطرف مجرای ادراری مردان قرار دارد . آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA)، یک پروتئین است که فقط در غده پروستات ساخته می شود و آزمایشی برای بررسی سرطان پروستات در مردان می‌باشد. پی اس ای توسط بافت های طبیعی و غیر طبیعی و سرطانی پروستات تولید می شود. این آزمایش خون، اندازه‌گیری دقیقی از این ماده می‌کند.

از نظر تئوری به این صورت است که سرطان پروستات باعث تولید بیشتر این پروتئین و افزایش ریخته شدن آن به خون نسبت به حالت طبیعی می‌شود، بنابراین در حال حاضر PSA برای تشخیص و نظارت سرطان پروستات استفاده می‌شود.

روش: الایزا، ایمونواسی

اهمیت : از رایج ترین عوارض اختلالات پروستات عملکرد نادرست نعوظ و بی اختیاری ادرار می باشد. آزمایش پروستات یک آزمایش غیرتهاجمی برای بررسی احتمال سرطان پروستات در مردان است. بر اساس شواهد موجود، غربالگری با آزمایش PSA ، تشخیص سرطان‌ پروستات را مدت‌ها قبل از اینکه باعث بروز مشکلات شود امکان‌پذیر می‌کند. غلظت پی اس ای خون در مردان مبتلا به سرطان پروستات، رشد خوش خیم پروستات و در بیماری‌های التهابی پروستات افزایش می‌یابد.

تفسیر نتیجه آزمایش:

  • عموما محدوده مرجع برای psa تام، کم تر از 4 نانوگرم در میلی لیتر در نظر گرفته می شود.
  • اگر psa تام بیش از 10 نانوگرم در میلی لیتر باشد، احتمال وجود سرطان بیش تر 60% است.
  • psa بین 10-4 هم در سرطان پروستات دیده می شود و هم در التهاب و هیپرپلازی پروستات (BPH). این محدوده به عنوان (منطقه خاکستری) در نظر گرفته می شود؛ و در این شرایط سنجش psa آزاد به تشخیص افتراقی کمک می کند. هر چه درصد psa آزاد بیشتر باشد، احتمال وجود سرطان کم تر می شود؛ و نسبت psa آزاد به psa تام در تصمیم گیری برای نمونه برداری از پروستات اهمیت دارد.

نام های جایگزین: PSA، آنتی ژن اختصاصی پروستات

voice_645347

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *